#1 05-05-2017 20:16:53

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag GK4 en BEKC 2017 race 1 Mariembourg

gk4.png
bekc.png
Love Racing, Live Karting, Enjoy Quality

Verslag GK4 en BEKC 2017 race 1 Mariembourg

LET’s RACE was een veelgehoorde opmerking in de paddock van de eerste seizoensrace van de GK4-BEKC op een van de mooiste karttracks ter wereld, Karting des Fagnes Mariembourg.
Het zou volgens veel aanwezigen het beste kartweekeinde GK4 Kart Series (GK4) ooit worden. Geweldig weer met een heerlijk zonnetje was een goede voorbode. Met meer dan 150 karts aan de start was het werkelijk een groot kartfeest dat zijn gelijke niet kent in onze omgeving. En daar bent u met z'n allen voor verantwoordelijk.

kartingdesfagnes.jpg?zoom=0.9024999886751175&resize=720%2C212

Met een vloot nieuwe rijders die meteen in de GK4 familie werden opgenomen waren we erg benieuwd naar de verhoudingen en hoopten we op heerlijke races. We werden op onze wenken bediend. We kregen schitterende races voorgeschoteld op zoals gezegd een van de mooiste banen ter wereld, met grote startvelden, met op en top gemotiveerde deelnemers.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4640.1240x0.jpg

Twee dagen lang met een big smile rondlopen, twee dagen lang met u allen dat kartfeest bouwen dat GK4 heet. Zoals en schakelrijder zei; "m'n koppelingsplaten waren versleten. Had geen bij me. Komen er drie mensen naar me toe om me te ondersteunen. Zomaar. En dat was ik niet gewend".

Races zo spannend. Kopgroepen tot vijftien/twintig rijders. Strijd overal op de baan in iedere seconde van de races. Iedere rijder was een winnaar, waarvan er telkens per klasse drie het podium wisten te bereiken. Een heerlijk gewaarwording dat GK4-BEKC saamhorigheidsgevoel. En er komen volgende race opnieuw rijders bij, waar gaat dat naartoe..

gk4_2017_race_1_mariembourg-4542.1240x0.jpg

Klasse Honda Cadet
Excuus voor het ontbreken van de fotografie. De lens begaf het. Maak ik de volgende keer ruimschoots goed.

De klasse Honda Cadet beet traditiegetrouw het spits af. Met maar liefst driekwart Rookies aan de start werd het meteen duidelijk dat het helemaal goed komt met de klasse Honda Cadet. Mensen kiezen uiteindelijk toch voor de kwaliteit, gelijkheid, degelijkheid en betrouwbaarheid van de originele Honda 160 motoren die bij ons verzegeld zijn.
Met als gevolg een gelijkwaardige strijd, iedere heat weer. De jongsten onder ons gaven elkaar weinig toe. Mooi om dat talent te zien bloeien in spannende races.

Het waren Mart Bult, Wout Hoffmans en Rune van Overwalle die het drie heats aan de kop van het veld op sportieve wijze met elkaar aan de stok hadden. Mart en Wout al wat meer ervaren, Rune als Rookie. Het stuivertje wisselen bracht veel los op de goedgevulde tribunes. De “ooh an aahs” waren dan ook veelvuldig te horen.
Mart rijdt als zijn oudere broertje, cool en bekeken, Wout rijdt geweldige lijnen, Rune heeft van beiden iets positiefs. Telkens was het tot aan de laatste bocht niet duidelijk wie er met de overwinning vandoor zou gaan. Het bleek uiteindelijk Mart die heel Twente in een juichstemming bracht door twee heatoverwinningen en een tweede plaats veilig te stellen, waardoor de dagwinst hem toekwam. Net voor Wout en Rune, die lieten zien dat we dit seizoen nog veel van hen kunnen verwachten.

Achter hen vocht een groepje van zes rijders om de titel “best of the rest”, die door Yash Ramjankhan werd binnen gehengeld, net voor de sterke Rookie Sander van Overwalle, Riemer Blonk – die er aan komt hoor – en de nu al snelle Rookies Teun Hamaker, Danny Tinor-Centi en Ruben Landman.
Nout Bult en Mark de Bruijn streden om plaats tien. Waarvan Mark op zaterdag nog de test om in de hoofdrace te mogen starten met goed gevolg had afgelegd.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4664.1240x0.jpg

Het Rookieklassement werd gewonnen door Rune van Overwalle. Met op de plaatsen twee en drie Sander van Overwalle en Teun Hamaker.

Wat zijn we blij met jullie jongens! Geweldig.

Klasse Mini-Parilla 60 cc
Deze klasse is al DE nationale klasse voor deze leeftijdsgroep. Vorig jaar pas opgestart, nu al 21 deelnemers aan de start. Snel en betrouwbaar - en daardoor budgettair de beste keus in dit segment - is de 60cc IAME Mini-Parilla motor zeker.
De klasse voorziet dit seizoen ook in een Rookie klassement. Een sub-klassement waarin maar liefst twaalf nieuwe rijders acteerden.

Je bent dan meteen benieuwd naar de verhoudingen tussen de al meer ervaren rijders en de Rookies. En het moet gezegd. De Rookies toonden meteen aan waarom deze klasse zo populair aan het worden is. Gewoon motor uit de doos en vooraan meestrijden. Zoals Job Bult drie heats de snelle rijders Bart Ploeg, Kimmy Abraham en Angelo Meli het vuur na aan de schenen legde in de strijd om de overwinning.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4450.1240x0.jpg

Bart Ploeg toonde aan een geroutineerde rijder te worden. Hij had die routine zeker ook nodig om de drie strijdmakkers achter zich te houden. Er zaten uiteindelijk maar drie punten verschil tussen de eerste vier rijders. De goede rekenaar ziet meteen dat er dan twee rijders ex-aequo finishten. En dat klopt. De winst ging naar Bart Ploeg via de plaatsen 5,1,1. Direct gevolgd door Rookie Job Bult met 2,3,3 op plaats twee. Kimmy Abraham en Angelo Meli eindigden met acht punten, waardoor de snelste tijd Kimmy naar de derde plaats op het podium bracht.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4455.1240x0.jpg

Het is moeilijk te omschrijven wat er achter hen allemaal gebeurde. Gewoon 17 rijders in een lang lint, strijdend om iedere positie. En dan zie je meteen dat we nogal wat talent rond hebben rijden in Nederland en België. Ik noem de jongens hier allemaal in volgorde van finish, omdat ze allemaal geweldige races hebben laten zien en het meer dan verdienen; Luuk Neessen-Nathan Ottink-Milan Kok-Jordi Drees-Axel van den Berg-Tristan Kroone-Gabriel Bektas-Dani Prins-Jim van Ameijden-Senna van soelen-Dylan Visser-Horion van Waes-Alexandre Wynant-Brent Raghoebarsing-Davy Berenschot-Siebren Fokkema-Julian Jaegers.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4472.1240x0.jpg

Bij de Rookies was het Job Bult die de winst naar zich toe trok voor Milan Kok en Axel van den Berg.

Klasse Automaat Junior
De klasse Automaat Junior mag zich verheugen in een almaar groter wordende belangstelling en een groep sterke, aan elkaar gewaagde deelnemers. Als gevolg van de vakantieperiode konden er nog drie rijders niet aanwezig zijn, maar als er dan 31 rijders aan de start staan, realiseer je je hoe geweldig het karten in de GK4 is. Drie heats lang genieten, smullen, versteld staan van dat lange veelkleurige lint rijders dat een geweldig schouwspel bood met hun IAME X30 en Rotax Max Junior motoren.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4386.1240x0.jpg

Een rijder stak er vandaag bovenuit; Sam Balota. Met de pole en drie heatoverwinningen was hij niet te kloppen. Om in deze term te blijven, alles klopte bij Sam. Sterk gereden jongen!
Dat de snelste ronde niet voor Sam was, maar voor de op de vierde plaats geëindigde Victor van Lingen, zegt ook iets over de verschillen in de klasse, die werkelijk minimaal zijn.

De strijd achter Sam was om van te watertanden. Zo spannend. Dilano van ’t Hoff, Simon Henrard en Victor van Lingen waren 100% aan elkaar gewaagd. Dilano reed erg sterk naar 2-2-4 en pakte daardoor nipt de tweede plaats voor Simon Henrard, die via 3-4-2 net een puntje tekort kwam voor P2, maar op zijn beurt net weer slechts twee punten marge had op Victor van Lingen met 5-3-3.
Het was een groot feest België-Nederland in deze klasse en het doet dan ook goed om te zien dat beide naties flink vertegenwoordigd zijn in de top tien. Met achter de kopgroep Bastiaan van Loenen voorop, gevolgd door Jayro Dijkstra, Boris Slotm Yentl van Thielen, Milan de Laet en Larissa Tabak.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4403.1240x0.jpg

De uitslag in de sub klassementen IAME X30 en Rotax Max:
IAME X30: 1. Sam Balota – 2. Dilano van ’t Hoff – 3. Simon Henrard.
Rotax Max: drie snelle mannen die hun eerste GK4 race in deze klasse reden; 1. Wesley Eckhardt – 2. Maarten Raeymakers – 3. Axl Verlinde.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4397.1240x0.jpg

Klasse IAME X30 Cadet
De IAME X30 Cadet is opgestart in 2016 als tussenklasse tussen Honda Cadet/Mini Parilla en de X30 Junior. Ook hier door de lage instapdrempel een gestage positieve ontwikkeling in het aantal deelnemers.

Dat “wat goed is snel komt” een gevleugelde uitspraak is, bleek ook in deze klasse. Diverse rijders, zoals Milan Wolbers, Laurens Steijger en Berend van de Burg hadden de overstap gemaakt vanuit de klasse Honda Cadet. De mannen gaven meteen hun visitekaartje af en streden constant vooraan mee in de spannende battle om de dagwinst.

knaf_cup_2017_race_3_francorchamps-5389.1240x0.jpg

Na twee heats had Dinand de beste papieren door een eerste en tweede plaats. Direct gevolgd door Milan Wolbers en Laurens Steijger met ieder zes punten.
De snelle Shayne van Kersbergen gaf achter hen meteen zijn visitekaartje af, kort gevolgd door Jan Pieter Freijters, Merijn Steen, Sjoerd Kole, Alessio Bender en Thierry Polet.
Terwijl Berend van der Burg zijn potentieel toonde na zijn winst in de eerste heat, waarna hij in de tweede met pech was uitgevallen. De teleurstelling was daardoor groot bij onze vriend. Niet nodig jongen, je weet nu wat je kunt bereiken in deze klasse!

In de finale werd veel omgegooid. Er gebeurde zo veel interessants. Laurens kwam er het beste uit, won de race. Dinand zag zijn geweldige eerste races in rook opgaan via een achtste plek. Dat kostte hem de dagwinst. Milan reed zich naar twee, net voor Shayne, Berend en Jan Pieter. Waardoor het podium er als volgt uitzag: Laurens Steuger op 1, Dinand Dokkum op 2, Milan Wolbers op 3. De snelste dagtijd was voor Laurens.
Niet zo raar dat we al uitzien naar de volgende race!


Klasse IAME X30 Senior
De klasse Automaat Senior is en blijft de nationale “place to be” voor de senioren. Een groot, snel en competitief veld, met ook hier een mooie groep instromende rijders. Verdeeld over de motormerken IAME X30 en Rotax Max, die strijden in het totaal Klassement en de sub klassementen IAME X30 en Rotax Max.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4562.1240x0.jpg

Het waren vier rijders die deze dag de toon zetten; Joey van Splunteren, Wietske Visser, Ricardo Doornbosch en Rowan Grinwis. Dit zou de eindstand worden na drie enerverende races, waarbij je op het puntje van je stoel zat. Joey pakte twee heats, de derde was voor de sterke Wietske. Wat een temperament zit er in die frêle lady! Na twee races stond ze op P1 en ging zo de finalerace in. Trots op de pole; dat kwam Wietske toe. Dat ze het de derde race niet hield tegen Joey is geen schande, dat is een topper, waardoor je deze kwalificatie meteen aan Wietske kunt koppelen.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4547.1240x0.jpg

Bijna zou ik in het rijtje Frank Postema vergeten, want hij was snèèèl! Af en toe in de verdrukking gerakend kwam Frank uiteindelijk met de snelste raceronde achter zijn naam op P15 uit. We zullen hem zeker dit seizoen vooraan mee zien strijden.
Dat geldt dan ook voor Stijn van der Hof, Loran Reynaerts, Haddy Wolfs, Maxime Voorbraak, Tom Verdaet en Niels Koolen, die de top-tien vol maakten. Stijn ging als vierde de finale in, kreeg het daar danig aan de stok met Rowan, Wietske en Ricardo. Rowan kwam hier het beste uit, gevolgd door Wietske en Ricardo. Waardoor het podium een feit was.
Daar de eerste drie kart voorzien waren van een IAME X30 krachtbron gingen Joey, Wietske en Ricardo ook met de winst in het IAME X30 klassement naar huis.
gk4_2017_race_1_mariembourg-4565.1240x0.jpg

In het Rotax Max Klassement was de winst voor Haddy Wolfs, die daarmee de lijn van 2016 voortzette. Hij werd gevolgd door de sterk rijdende Nick Jansen en Frank Postema.

Klasse Open Schakel
De klasse Open Schakel is er nog interessanter op geworden nu naast de KZ2 en Shifter motoren ook de IAME X30 Super Shifter is toegelaten tot deze klasse.
Resulterend in mooie klassementen; Totaal klassement Open Schakel en Sub Klassementen KZ2, Shifter en MASTER. Tel daarbij op de dankzij Valkevents bijzonder lage inschrijfprijs en de basis voor een toprace is gelegd.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4589.1240x0.jpg

En een toprace zou het worden met in totaal 24 niet-de-eerste-de-beste rijders aan de start. Helaas konden een aantal jongens nog niet aanwezig zijn, maar dit veld mocht er al zijn.
Vanaf de eerste meter merk je aan iedereen dat dit toch wel aanspreekt, het gaat zo hard, de beleving is zo geweldig, zowel op als langs de baan. Iedereen wil de starts meemaken, iedereen zat ook op en rond de tribune op de momenten dat de matadoren hun karts de sporen gaven.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4582.1240x0.jpg

Het was Gil Mertens die de eerste twee races strak rijdend in zijn mooie combinatie naar zich toe trok, en passant de snelste dagtijd rijdend. Pieter Carette, nog zo’n snelle Belg, had problemen met de techniek, wist nog wel op twee te blijven, maar kon Gilles niet bedreigen. Sterker nog, hij moest alle zeilen bijzetten om Dave de Swert en Sam Claes en de snelle MASTER Claude Bal voor te blijven. Die het trouwens op hun beurt weer aan de stok kregen met Eric Hellemans, Kevin Lemmens en Alexander Gaal. Deze acht rijders domineerden toch zeker de eerste twee races.

De MASTERS reden buiten Claude Bal zo rond de vijftiende plaats hun races en dat is zeer goed in dit veld. Mooi om te zien, de mannen die ook duidelijk als MASTER aanwezig zijn; Jo Mertens, Ruud Scholtze, Jurgen de Block en Holger Hegmann.

De Super Shifters hielden elkaar aardig in evenwicht rond P5, terwijl Jimmy Deveen sterk met de Shifter naar voren kwam in al dit KZ geweld.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4639.1240x0.jpg


In de finale had Pieter Carette de snelheid helemaal terug en reed naar de winst, na via een vloeiende actie in “turn one” Gil te hebben verschalkt. Gil, ook niet gek, wist dat via P2 de dagwinst naar hem zou komen. En zo geschiedde. Sam Claes reed naar drie, wat hem ook de derde plaats in de eindstand bracht. Ook al omdat Dave de Swert met pech te kampen kreeg en ver terugviel. Claude Bal en Kevin Lemmens maakten de eerste vijf plaatsen vol. Waardoor de winst bij de masters naar Claude Bal ging, voor Jo Mertens en Ruud Scholtze.

In het subklassement KZ2 is de stand vanwege het schrapresultaat net iets anders; 1. Gil Mertens; 2. Pieter Carette; 3. Dave de Swert.

In de IAME X30 Super Shifter ging de winst naar Alexander Gaal, voor Eric Hellemans.

Endurance racing Formula Honda 9 PK
De klasse Formula Honda 9PK gaat het worden hoor. De klasse heeft zich zodanig ontwikkeld, dat er nu al 16 rijders aan de start stonden, met “more to come”.  Een klasse die uitstekend geschikt is voor rijders in ontwikkeling, die de stap naar de GK4 racing maken via een eendaags evenement. Een event waar je op een enkele dag gewoon 2 uur en 10 minuten rijdt voor € 90,00. En dat lijkt ons budgettair top.

Dat rijders uit huurkartcompetities zoals de NKH hier goed uit de voeten kunnen wisten we al, maar dat er uiteindelijk vijf NKH rijders bij de eerste zes zouden eindigen had niemand voorzien.
Guillermo van Pamelen is daar een exponent van. Een aankomend talent uit de NKH. Scherp rijdend, strak sturend liet hij de hele dag de concurrentie ver achter zich. Zo ook in de race van een uur. De overwinning van Guillermo kwam gen moment in gevaar. Trotse ouders zagen hem winnen en later nog even de kart poetsen. Zo hoort het!

gk4_2017_race_1_mariembourg-4110.1240x0.jpg

Nee, de strijd achter hem, daar moesten we ons maar even op richten. Rocco de Heer, die kleine dappere vechter, reed zomaar even bijna de hele race op twee. Hij was daarbij constant in gevecht met Pieter de Lint. En die kan er ook wat van. Heeft ook meer routine. Routine die hij in de allerlaatste ronde nodig had om Rocco te verschalken achter op het circuit. Recht onder mijn neus, dat wel, voor de foto denk ik……. Kijk maar op de foto op onze site, waar Rocco naar rechts kijkt. Wie zit daar? Juist Pieter. Als je het niet had gezien, had je het wel gehoord. De tribune stortte bijna inelkaar door het KWM gejuich.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4178.1240x0.jpg

Rocco was lichtelijk teleurgesteld. Nou jongen, dat hoef je niet te zijn. Wat een prestatie. Dat besef is nu hopelijk al doorgedrongen. Pieter, gefeliciteerd met een van de mooiste inhaalacties die ik deze dag zag.
Ian Lepelaar en Jarell Wespel hadden het de hele race met elkaar aan de stok, op korte afstand gevolgd door nog een NKH-er Tim Schotting. De jongens kennen elkaar door en door. Op bijzonder sportieve wijze werd de strijd uitgevochten. Resulteren in P4 voor Ian, 5 voor Jarell en 6 voor Tim.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4175.1240x0.jpg

De rest van het veld zat bijzonder dicht bij elkaar met maar liefst drie snelle dames in hun midden; Sophie van der Lubbe, Lien Raeymakers en Athene Souverijn. Sorry mannen, moest toch even de dames noemen. De vechtlust die ze aan de dag legden in de strijd tegen Dennis Bouwman, Thijs de Jong, Jens Thienpond, Robbe Deleu, Xander van Dalen, Beer van de Helder en Wout de Ridder was hartverwarmend. Wat een heerlijke wedstrijd schotelden jullie ons voor. De tweede race in Emmen kan daardoor voor ons niet snel genoeg komen.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4121.1240x0.jpg

Endurance racing BEKC
In de BEKC is de Wankel Junior motor geïntroduceerd als derde motormerk naar Rotax Max en IAME X30. Een verrijking voor de BEKC zo bleek in de wedstrijd, waar de teams BK Kart Team en Dino Kart Benelux ermee voor de dag kwamen. Er had voor hen een mooi resultaat ingezeten als de laatste wissel niet verkeer was gelopen. Met een podiumplaats in het zicht ging er iets mis, waardoor de teams op P9 en P10 uitkwamen.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4196.1240x0.jpg

De race aan kop in deze twee-uurs race was er een om van te smullen. Echt niet normaal wat de teams in hun mars hebben. Sloebs Autospecial, Berghmans Racing, De Verfzaak Racing, verrassend Ecurie Gentlemen als ZG team en VD Racing 1, dicteerden het tempo van meet af aan. Lange tijd kon ieder van deze teams volgens mij de race winnen, maar gaandeweg de tijd verstreek waren het Berghmans, De Verfzaak en Sloebs die wegliepen en het onderling uit zouden gaan maken.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4215.1240x0.jpg

Dat deden ze met verve. Uiteindelijk bleek de kampioen 2016 Berghmans de sterkere partij, voor De Verfzaak en Sloebs. Waardoor het podium de nodige glans kreeg, want de mannen vormen een groep rijders die in endurance racing zijn gelijke niet kent. Hulde.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4206.1240x0.jpg

Ecurie Gentlemen, wat is er gebeurd in de winterperiode? Wat een sprong voorwaarts hebben jullie  gemaakt. Als MASTER Team voorin om de ereplaatsen strijden. Geweldig. Net naast het podium Totaal klassement, maar grandioos winnaar van het MASTER klassement. Waarin VSRREM Racing op gepaste afstand tweede werd. De kampioen van 2016 heeft wat goed te maken in Emmen.

gk4_2017_race_1_mariembourg-4355.1240x0.jpg

Endurance racing BEKC en Formula Honda 9 PK

Vd Racing 3, Rocliracing.nl, LSR, DFK Glenn en C2N Racing maakten het deelnemersveld tot dat kleurrijke en sterke lint Endurance rijders. Heerlijk jongens om jullie te zien racen.

Zoals gewoonlijk in de GK4 kwam er gevoelsmatig veel te vroeg een eind aan het GK4 weekeinde. Op naar Emmen eind mei. Tot dan.

Het GK4 Team
Ben de Feyter
Casper Reinders


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices