#1 26-02-2018 17:19:23

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag NK 2-TAKT IAME 2018 - RACE 1 GENK 03/04 FEBRUARI

knafcupiam.png

NK 2-TAKT IAME 2018 - RACE 1 GENK 03/04 FEBRUARI

De aftrap is gemaakt, het seizoen Nederlands Kampioenschap 2-Takt Karting, NK 2-Takt IAME  is begonnen met een wervelende kartshow op Karting Genk, “Home of Champions”.

Als dit weekeinde de voorbode was voor het seizoen, dan kunnen we nog heel wat moois verwachten. Heerlijk was het om de afgelopen maanden van intensieve voorbereiding achter ons te kunnen laten en er weer vol tegenaan te kunnen gaan. Samen met u weer die prachtige races neer te kunnen zetten in een wervelend Nederlands kampioenschap.

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-31.0x1240.jpg

Het weer was wisselend, met natte sneeuw en regen, afgewisseld met droge perioden en deels zon op de zondag. We maakten het allemaal mee. Lastig voor de teams en rijders, maar mede hierdoor enorm interessant voor de neutrale toeschouwer.

We mochten veel nieuwe rijders verwelkomen, die samen met de gevestigde orde hun beste kartbeentje voor zouden zetten. We waren dan ook erg benieuwd naar ieders prestaties. Het zou allemaal duidelijk worden in dit openingsweekeinde 2018. De races waren fair and square. Er werd hard en strijdbaar gereden, binnen de context zoals we deze graag zien, eentje waar sportiviteit de boventoon voert.

De sfeer was weer super. We voelden ons als de spreekwoordelijke vis in het water. Het werden twee dagen van volop genieten van topracing die het kampioenschap zo kenmerkt.

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-48.1240x0.jpg

Klasse Mini Parilla
De Mini’s zijn een mooie mix van routine en nieuw elan geworden. Er werd bijzonder strak gereden en daarbij uiteenlopend gepresteerd op een baan die voortdurend droog, minder nat en nat was. Lastige omstandigheden voor de jonge rijders met hun op slickbanden staande karts. Trots stond Sascha van ’t Pad Bosch voor de eerste keer op pole, direct gevolgd door Nathan Ottink, Gabriel Bektas en Milan Kok, die de eerste twee rijen vol maakten. Sascha was sterk onder deze omstandigheden. Geweldig om te zien hoe hij met Nathan, de naar voren gevlogen Liam Verbeeck, Gabriel en nieuwkomer Rene Lammers een faire battle uitvocht.
Zoals gezegd was het genieten van de prachtige combinatie van al meer ervaren en nieuwe Mini Parilla Warriors. Sascha besliste de strijd in zijn voordeel. Deze megaprestatie herhaalde hij zomaar even in race twee. Sascha deed het grandioos. Milan Kok, wat problematisch in race 1, herstelde zich zoals je van hem gewend bent, kabam naar plaats twee, opnieuw op drie gevolgd door de sterke Liam Verbeeck. Toprijder Nathan had het lastig, eindigde op zeven, vooraf gegaan door Tristan Kroone, Amaury Meertens en Rene Lammers. Gabriel had het eveneens zwaar en viel terug naar tien. Dit is waar de Mini Parilla klasse voor staat, in een homogene groep de plaats veroveren. Door de gelijkheid in motoren moet alles goed zijn en moet het ook af en toe mee zitten. Zo gewonnen, maar ook zo geronnen. De groep is zooo aan elkaar gewaagd.
Gelijkmatig presterend waren het Dylan Visser, Henk Vuik, Mart Bult – komend vanuit de Honda Cadet - en de rookies Maxim Horyon en Tygo Spaans die de rijen sloten. Ik geef het je te doen in je eerste race, onder deze omstandigheden. We zijn er trots op jullie in ons midden te hebben kanjers!
De finale werd er een om in te lijsten, zo spannend. Nathan Ottink trok strak en geconcentreerd rijdend de overwinning naar zich toe, daarbij en passant de snelste dagtijd realiserend. Die Nathan ook nodig had, Sascha en Liam bleven nooit ver weg. Het podium kende drie sterke rijders.
Nog een opmerking voor de familie Meertens in steenkolen Frans, excuus: “comme vous étiez spécial, sachant que vous ne pouviez pas participer aux finales. Chapeau pour Amaury! Merci amis, vous caractérisez l'esprit sportif!”

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-364.1240x0.jpg

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-108.1240x0.jpg

Klasse X30 Cadet
De klasse X30 Cadet ontpopt zich tot een van de mooiste IAME klassen. De door Adinf BV Diemen gesponsorde klasse is relatief nieuw in Nederland en mag zich verheugen in een explosief toenemende belangstelling. Een ideale klasse die is gesitueerd tussen de Honda Cadet, Micromax, Mini Parilla en de Juniorklassen.
Ondanks de overgang van een aantal toppers - die 2017 zo mooi maakten - naar de klasse X30 Junior mochten we ons verheugen met een mooi startveld met vijf nieuw rijders.
Youri Bonte was het aan zijn stand verplicht hoorde ik zo her en der op de paddock, waarmee kennelijk werd gedoeld op het behalen van de overwinning. Youri toonde vorig jaar al regelmatig zijn grote potentieel, door vaak - met pieken en dalen - erg, erg hard te gaan. Dan ben je benieuwd of hij daar nu continuïteit aan toe kon voegen. Het antwoord werd een volmondig Ja.
Na de kwalificatie bleek daar eerst nog niet van. Die deksels snelle Rune van Overwalle - overgekomen uit de Honda Cadet - was in de moeilijke kwalificatie-omstandigheden iedereen te snel af en pakte daarmee in zijn eerste race zomaar de polepositie. De eerste rij werd vol gemaakt door nog zo’n snelle rakker, Senna van Soelen.
Daarachter dan Youri Bonte, Dreke Jansen, Vica Schletz, Luuk Neessen, Esmee Kosterman (voor de laatste keer in haar groen overall ), Siebren Fokkema en Riemer Blonk.
Wat zich na het eerste startschot in de twee kwalificatieheats en finale ontpopte was een enorm spannend gebeuren, waarbij de strijd op een grotendeels natte baan werd uitgevochten. Youri pakte de eerste race, waarbij hij werd gevolgd door teammaatje Luuk Neessen. Ze kwamen, nadat Luuk aansluiting had gevonden, in een trein voorbij aan de zich sterk werende Senna, Rune en Dreke, die ook nog eens bezoek kregen van een ontketende Esmee. Rune kreeg het lastig, moest genoegen nemen met plaats zes, met Senna op drie, Dreke op vier en Esmee op vijf.
Achter hen waren het Siebren, Riemer en Vica die als gevolg van wisselende omstandigheden de rijen sloten.
Dan ben je erg benieuwd naar race twee. Deze race zou een ander beeld geven aan kop. Het was de Belgische “coming man” Rune van Overwalle die de winst pakte, nu voor de snelle lady Esmee Kosterman en op drie Dreke Jansen. Hoe anders dan de eerste race. Vica toonde een goed ritme, hij kwam sterk terug na zijn uitstapje in de eerste race. Hij reed net achter Youri netjes naar plaats vijf. De waterlanders waren er voor Luuk, die niet zo presteerde als hij gewild had. Plaats zeven werd zijn deel, achter Siebren en voor Riemer en de pechvolle Senna.
Dan kijk je uit naar de finale. Dat werd een race waar de puntjes op de “i “ werden gezet. Youri en Luuk pakten als aan een elastiek rijdend de eerste twee plaatsen, met op drie en vier Rune en Esmee.
Dreke, Siebren, Vica, Senna en de dappere Riemer Blonk volgenden hen op korte afstand. Waarbij opgemerkt dat Siebren zijn beste race ooit reed en Riemer, vanuit de Honda Cadet overgekomen, liet zien dat hij de nodige potentie heeft.

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-375.0x1240.jpg

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-138.1240x0.jpg

Klasse X30 Junior
Als je naar het startveld van de Junioren kijkt is er maar een conclusie. Het sterkste Juniorveld in Nederland. En dat zeg ik niet zomaar. We zijn enorm blij met deze groep, die het komende talent voor de Senior klasse herbergt.
Benieuwd waren we of de nieuwe rijders, zoals de van de Mini overgekomen rijders Bart Ploeg, Sita Vanmeert, Dani Prins en Job Bult en de van de Cadet komende rijders, zoals Milan Wolbers, Jarno Sutens, Shayne van Kersbergen, Bjarne Vander Linden en Dinand Dokkum zich zouden houden.
Vol interesse volgden we de trainingen en kwalificatie. De conclusie was al gauw dat deze rijders zich heel snel aanpasten aan het hoge niveau. Vaak even zoekend naar het ritme, de juiste afstelling, wennend aan de kart, maar gestaag zich verbeterend.
Een van de toppers, Beau Heijmans, liet er vandaag geen gras over groeien. Hij ontpopte zich tot de “man to beat”. Met de pole en drie overwinningen werd Beau de grote winnaar va de dag.
Bart Ploeg kan overal in rijden lijkt me ondertussen. Alsof hij niet anders gewend was streed hij voorin mee om de ereplaatsen. De tweede plaats in de eerste race beloofde veel goeds, de zevende in race twee was wat minder. Alhoewel, minder is niet juist uitgedrukt in een eerste junior race, in een veld van 21 deelnemers. Geweldig is dan meer op zijn plaats. Bart streed met Jarno Sutens, Lois Delbart, Linus Jansen en Kevin Stehouwer continue om de ereplaatsen. In de finale troefde Bart, achter Beau weliswaar, iedereen af en snelde naar de tweede plaats. Dat kwam niet aanwaaien hoor. Louis en Jarno gaven zich niet gewonnen. Net zomin als de snelle Kevin die in de selectieheats continue aanspraak maakte op een ereplaats, maar in de finale door pech werd geveld.
Lois was sterk, net een fractie sneller dan Jarno, en pakte de mooie derde plaats.
De nieuwe Junior rijders deden het geweldig met de plaatsen vier tot en met tien: Jarno Sutens, Tijs Kleinjan, Milan Wolbers, Dinand Dokkum, Linus Jansen, Quinten de Wit en “Fast Lady” Sita Vanmeert.

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-379.1240x0.jpg

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-305.1240x0.jpg

Klasse X30 Senior
De klasse X30 Senior bestaat uit een deelnemersveld met een hoog Europees gehalte.
Het was een kartfeest van twee dagen lang elkaar aftasten en toeslaan op het juiste moment. Je kon het je niet veroorloven om even te verslappen in de wisselende weersomstandigheden. Als je even niet presteerde was het over en uit en haalde je de top tien niet. Een tiende bandendruk verschil kon je zomaar uit de toptien werpen, net als soms een verkeerde bandenkeus de oorzaak was. Als een erkend topper als Daan Steenman buiten de top tien valt weet je waar ik het over heb, een grote groep toprijders. Een bevlogen strijd vanaf de eerste start, tot aan de finish in de finale, bepaalde het beeld in de drie races. Zoals ik ook links en rechts op de tribunes hoorde, “een strijd waarin alles werd gegeven en de rijders elkaar constant lieten leven”.
De dertig rijders deden niet voor elkaar onder, maar een stak er toch opnieuw boven uit. Joey van Splunteren “did it again”. Met de pole en drie overwinningen werd hij de grote en terechte dagwinnaar. 
Nog zo’n topper, Nick Smit, liet zien over veel routine en geduld te beschikken. In de kwalificatieheats nog zes en acht, in de finale sterk en bekeken rijdend naar twee achter Joey. Voor mij de man van de dag.
Een groot Belgisch talent, Elie Goldstein, reed erg constant via drie en twee in de heats. Hij verloor uiteindelijk nipt van Nick in de finale, maar had zijn visitekaartje wel even afgegeven.
Een verloop als bij Nick kende de ook nummer vier, Lorenzo Stolk. Negen en tien in de heats, vier in de finale. Lorenzo heeft zijn zinnen gezet op het podium, de aanzet is gegeven.
Rijders die in de kwalificatieheats constant van voren zaten en druk aan stuivertje wisselen deden,  waren Milo Ligtelijn, Niels Koolen, en Thom Nelissen.
Een verkeerde bandenspanning of bandenkeus gooide hier soms ook roet in het eten. Dat blijft racen, een gok pakt soms goed, soms verkeerd uit.
Dat een mindere prestatie in de heats in een finale zomaar weer grotendeels goed gemaakt kon worden werd geëtaleerd door onder andere Mark Smit, Rowan Grinwis, Thom Nelissen en Kalle Astrand, die strak rijdend de top-tien binnen reden.
De top tien, dat is al een prestatie op zich in dit sterke aan elkaar gewaagde deelnemersveld. Ik zou dan ook graag ieders prestatie hier willen verwoorden, maar dat is gelet op het aantal regels niet te doen. Feit was dat de rijders, in hun strijd om iedere plaats in de races, de toeschouwers van begin tot einde boeiden met het betere aanvallende en verdedigende werk, met schitterende inhaal- en counteracties.

De NK deelnemers van 14-16 jaar strijden in hun eigen Rookie-klassement. Hier was het Elie Goldstein die de winst pakte en daardoor met twee trofeeën huiswaarts toog. De tweede en derde plaats waren voor Thom Nelissen en Daan Steenman. 

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-387.1240x0.jpg

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-209.1240x0.jpg

Klasse Super Shifter
De Super Shifter rijders hadden het extra zwaar met de zes versnellingen in dit weer. Een flinke sneeuwbui, gevolgd door een droge periode, maakte voor hen het kiezen van de banden extra lastig. Degene die dit tijdens de kwalificatie het best voor elkaar had was Jarno Opmeer, die dan ook vanaf pole mocht vertrekken in de twee Kwalificatie heats.
Wikken en wegen was het devies voor de eerste heat. Slicks of Regen?  Eric Hellemans maakte de beste keus met Regenbanden. Hij reed nagenoeg het hele veld op een ronde en kwam in moeilijke omstandigheden als eerste over de finish. Het was glibberen en glijden. Zowel Sebastiaan Koppenol als Jarno Opmeer kwamen nog aardig goed uit de verf en reden naar twee en drie, kort gevolgd door Milan de Laet, Ted Monfils en Jentsen Adriaenssens. De jongens hadden het zwaar. Milan in zijn eerste race behoudend rijdend en zoekend naar de juiste weg, Jentsen ging ergens aardig rechtdoor, Ted worstelend met de omstandigheden.
De tweede race gaf door de veranderende weersomstandigheden en juiste keuzes een ander beeld. Jentsen had van de eerste race geleerd, vloog werkelijk naar ede eerste positie, direct gevolgd door Jarno. Niets werd cadeau gedaan, voor iedere meter werd gegaan, ondanks het nog lichtelijk gladde wegdek. Op vier eindigde Ted, gevolgd door Eric en Milan.
Ja, en dan de finale. Dit werd er een om van te smullen. Compleet andere omstandigheden zorgden voor close racing. Het was de sterk uit de verf komende Ted Monfils die zijn eerste overwinning binnensleepte. Hij moest er hard voor werken, de blijdschap was enorm. Jentsen ging opnieuw als de brandweer en troefde Milan de Laet af om P2. Milan en begeleiding waren super blij met deze derde plaats in zijn eerste Super Shifter wedstrijd en lieten dat ook horen!
Sebastiaan, Eric en Jarno hadden het lastig en eindigden buiten het podium.

nk_2-takt_iame_2018_race_1_genk-384.0x1240.jpg

Dan zit het weekeinde er op. En kom je tijdens de thuisrit al voor jezelf tot de conclusie dat het een geweldig raceweekeinde was, in een geweldige entourage, dat zoals altijd weer veel te snel voorbij was. Dank allemaal voor het mogelijk maken ervan.
Nog een dankwoord voor onze crew is op zijn plaats. “What a hell of a job” hebben jullie geleverd.

We hebben nog even tot aan de tweede wedstrijd, die staat gepland voor het weekeinde van 2 en 3 juni op Kartbaan Pottendijk Emmen. Tot dan!

images?q=tbn:ANd9GcRjV5xN4PylrWBoz3MCICdtDWUGp0gwrNJ754bczRJUo637CNQ-dg NK 2-takt IAME – Knaf Cup

cpoint.jpgknaflogorr.jpgLogoIameNetherlands.png


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices