#1 02-04-2010 17:33:17

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag en uitslag MKS race 3 Silverstone 21 maart

cpoint.jpg

mks.jpg
 
Verslag MKS race 3 Silverstone Indoorkarting Zwanenburg 21-03-10

Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Wel, vorige week zondag zat het in de MKS vooral mee tijdens de derde race in het kampioenschap van de Formule 1 van het indoor racen.

Voor de eerste keer waren we te gast bij Silverstone Indoorkarting in Zwanenburg.
De meeste teams hadden de week ervoor al getraind op deze mooie baan met enkele uitdagende stukken. Het lijkt gemakkelijk, een rondje rijden op Silverstone, maar de racers hadden al snel door dat schijn bedriegt en dat je vol geconcentreerd moet proberen de ideale lijn te lezen. Zo bleek uiteindelijk dat een team ergens op de baan een lijn had gevonden die tweetiende voordeel bracht. En dat bracht hen het voordeel tijdens het raceweekeinde.

Op de zaterdag waren de twaalf teams al vroeg present om de gelote huurmotoren in ontvangst te nemen en op de karts te monteren. Tijdens de zaterdagtraining bleek nogmaals dat het MKS concept uniek in Nederland is. De eerste tien teams zaten binnen een tiende van een seconde. Concentratie is dan vereist, even verslappen en je bent meteen een aantal plaatsen kwijt.
D
at realiserende waren de teams op de racezondag gemotiveerd om meteen een goede kwalificatie te rijden. Een eerste vereiste die dit keer de spreekwoordelijk "eerste klap is een daalder waard" inhoud zou gaan geven.
Meteen ging het er vol op, de teams zaten zooo dicht bij elkaar. Zoals door Mike van IKM zo treffend werd verwoord: “Rijden we super, missen we op een paar duizendste de laatste kwali. Zuur" .

Uiteindelijk stond Jorg Aldenhuijsen van Racelijn.nl-Mechanica trots op pole, met verrassend op plaats twee Ryan Born van RN-Cpoint Racing. Dit team wordt per race sterker en gaat nog voor verrassingen zorgen, let op.

Na de start waren het deze twee teams die zwaan-kleef-aan speelden. Ronde na ronde, na ronde, na ronde…….op elkaars bumper, ongeveer twintig meter voor de rest van het jagende veld. Machtig mooi gezicht. Gedurende de race gooide een afgelopen ketting helaas roet in het eten voor RN Racing, maar de toon was gezet voor de toekomst.

Naast RN Racing waren er gedurende de race nog vier teams die aanspraak maakten op het podium; IKM Racing, Van Grinsven Scooters, Primera-Videoland en KCR-Fencer waren druk stuivertje wisselend fel aan het strijden om die begeerde plaatsen.

Tijdens de wissels moeten de karts telkens over de weegschaal. Een paar teams hadden zich deerlijk vergist; Silverstone Racing en IKM kregen ieder een halve minuut penalty aan de broek vanwege het te licht zijn. Jammer dat dit uiteindelijk de strijd zou beïnvloeden.
Ook na de race zouden nog twee teams een straf krijgen vanwege dit euvel, Ritel Racing en RREM Racing.

De beste rondetijden van de teams lagen gewoon maar enkele duizendsten tot honderdsten uit elkaar, zodat je nooit kon zeggen wie er op welke plaats zou gaan eindigen. Juist dit maakt de MKS 2010 zo mooi, die geringe verschillen in combinatie met rijders en teams die aan elkaar gewaagd zijn.

De twee pechvogels van de race in Huizen, Team van Grinsven Scooters, Billy van de Klundert en Joop van Grinsven, hadden de afstelling van de Kombikart knap voor elkaar. Nadat IKM wat onfortuinlijk uit de kop wegviel en RN Racing daar korte tijd later achteraan ging was de weg voor hen vrij om op te stomen naar de kop van het veld. Ze bleven steken op plaats twee. De vreugde na afloop was terecht, ze hadden gestreden en geoogst.

Mooi was dat de eerste zes team met hun tijden binnen een tiende van een  seconde zaten; 32,907; 32,996; 32,971; 32,918; 32,903; 32,873. Waar tref je dat buiten de MKS?

Lange tijd zag het er naar uit dat Racelijn naast de pole ook de beste tijd zou pakken, want de 32,907 bleef tot kort voor het eind staan. Leek zeg ik, want de jongens van RN Racing lieten zien dat ze op het podium waren gereden als de ketting er niet af was gelopen. Ze realiseerden een voor onmogelijk gehouden tijd in de 32,873. goed voor een extra punt. De vechtlust die Ryan Born hierbij aan de dag legde bracht hem de eretitel Rijder van de Dag. Unaniem, geen twijfel mogelijk.

IKM vocht zich nog knap terug naar vier, waardoor de schade enigszins beperkt bleef. Feit is dat de strijd om het kampioenschap weer helemaal open ligt. Zoals we het graag zien.

Primera-Videoland reed steady naar P3. Brian heeft een goede leermeester aan Kevin. Dat komt goed met dit team.
KCR-Fencer had het hele weekeinde problemen met de afstelling. Het kampioensteam heeft het lastig, maar de mannen kennende zal het hier ook goed gaan komen. Moet ook wel, wilde de aansluiting met de kop behouden worden.

Silverstone reed samen met MM Racing en Ritel Blinkers ronde na ronde in het spoor van KCR naar een goed resultaat, totdat een rijder te licht woog. De teleurstelling was groot, de jongens hadden hun sponsor Silverstone graag een podiumplaats gegeven. Gezien de reacties van het Silverstone management was men echter zeer tevreden met de prestatie van het team.

RREM, PDB Racing en Antwerp Racing sloten de rijen. Last but not least en zeker niet onopvallend. De teams zijn nieuw in de MKS. Je ziet ze groeien, de achterstand op de overige teams is aan het verdampen. Antwerp kreeg te maken met mechanische pech. Maar het team had al laten zien dat ze er aan komen.

De prijsuitreiking was als gewoonlijk erg strak. Mooie anekdotes van Edgar begeleidden het applaus dat ieder team terecht ten deel viel.

We zien dan ook al weer uit naar de volgende race, de eerste outdoorrace van het seizoen, 18 april, Kartbaan Oldenzaal.

De Uitslag:

1. Racelijn-Mechanica    31    (Pole)
2. Van Grinsven Scooters    26
3. Primera-Videoland        23
4. IKM Racing        21
5. KCR-Fencer.nl        19
6. MM Racing            17
7. Silverstone Kart Team    15
8. RN-Cpoint Racing        14    (snelste ronde)
9. Ritel Racing        12
10. PDB Racing        11
11. RREM Racing        10
12. Q-Tox -Antwerp Karting      9


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#2 02-04-2010 21:51:09

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Verslag en uitslag MKS race 3 Silverstone 21 maart

Hoeveel weegt een MKS kart zonder rijder eigenlijk ongeveer? Met of zonder benzine, dat maakt in dit geval even niet zo uit, het gaat mij nu meer om het gewicht van de kart in race conditie excl. rijder...

Offline

#3 02-04-2010 23:20:41

niccck
Gebruikers
Van: Zoetermeer
Geregistreerd: 07-01-2010
Posts: 46

Re: Verslag en uitslag MKS race 3 Silverstone 21 maart

een MKS kart ligt rond de 85/90 KG zonder iets meegerekent bv. lood of rijder.

Gr. Nick

Offline

#4 02-04-2010 23:25:59

niccck
Gebruikers
Van: Zoetermeer
Geregistreerd: 07-01-2010
Posts: 46

Re: Verslag en uitslag MKS race 3 Silverstone 21 maart

Casper,
je hebt je vergist want je heb in het verslag staan dat ik P2 gekwalificeerd had maar dat was zeker weten Ryan wink

Gr. Nick

Laatst bewerkt door niccck (02-04-2010 23:26:27)

Offline

#5 03-04-2010 13:01:39

CriZz
Gebruikers
Van: Spijkenisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 380
Website

Re: Verslag en uitslag MKS race 3 Silverstone 21 maart

Hulde aan het baanpersoneel van Silverstone want die hebben toch puik werk geleverd ook op de Zaterdag... Dankzij hen hebben we allen zo mogen genieten ondanks de pech en fout van onze zijden.
@ Niccck & Marco dat hangt natuurlijk geheel af met welk chassis je rijdt ik heb er een paar hele lichte tussen gezien die amper de 70kg aantikken. Hetgeen wat de boel natuurlijk erg spannend maakt was het vrij geven van de kartmerken en dus ook aanschaf kart. Het geeft een compleet andere dimensie aan het rijden waardoor het niet meer de standaard teams zijn die de boel aanvoeren. Elk circuit is zo beter of minder geschikt voor een chassis. Let maar op dalijk op "Oldenzaal" is de gillard de kart to beat!
Daarnaast is het afkijken van afstellingen ook verleden tijd. Ook op Silverstone werd maar is duidelijk hoe dicht de blokjes bij elkaar zaten. Wij waren namelijk dat team waar IKM die paar duizendste op misten. De kwalificatie was er eentje om van te smullen. Het is nu echt rijders capaciteiten die mee spelen. De banden leveren ook ten opzichte van vorig enorm veel grip. Vorig jaar had je toch wat ronden nodig om temperatuur erin te krijgen. Met deze bandjes zijn ze al na een ronde op volle bedrijfstemperatuur. Ik ben er ook van overtuigd dat gedurende het seizoen het veld nog dichter bij elkaar gaat komen. Als je nu ook naar het klassement kijkt dan ligt met incl de schrapresultaten zo dicht op elkaar. Een uitspraak doen over de top 5 van 2010 durf ik me handen niet voor in het vuur te steken. Iedereen is zo snel en professioneel bezig dat een dergelijk weekend gepaard gaat bij ons met een golf van hoofdpijn op de zondag avond. Laat nu maar die regen vallen op Oldenzaal, daar ben ik zeer benieuwd hoe de banden zich daar houden.


Motto "Ask any real driver ? It doesn't matter if you win by an inch or an mile.... WINNING IS WINNING! "

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices