#1 21-07-2011 19:08:42

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag MKS race 6 Traxx Uden 10-07-11

cpoint.jpg

mks.jpg

p.php?a=eHlhLCU5PiYqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744052


Verslag MKS race 6 Traxx Uden 10-07-11

Vorige week hadden we een heerlijk raceweekeinde bij Traxx Uden waar we te gast waren met de Master Kart Series (MKS), Formula 1 of Indoor Karting.

Als je de Nederlandse endurance kartcompetities ziet dan is er toch wel een kentering zichtbaar. Kostenbesparing, topracing tegen betaalbare budgetten, niet te lange wedstrijden,  competities waar met 1 motor wordt gereden om de hoge kosten te drukken, klassen waar met nieuw materiaal wordt gereden, zie hier de geluiden die je links en rechts de wensen die je opvangt. En daarin past de MKS voortreffelijk. Gewoon DE competitie om met een basisbudget op hoog niveau te racen.
Waar vind je dat de eerste vijf teams in een kwalificatie binnen tweetiende van een seconde zitten? Ja, je leest het goed, vijf teams binnen 0,2 seconde. Niet op veel plaatsen geloof me, maar wel in de MKS. De formule is gewoon goed, de teams snel, de wedstrijden spannend.

De baan bij Traxx was enigszins veranderd, zodat de zaterdag training vooral in het teken stond van die lastige chicane, waar je zomaar een halve seconde kon winnen of verliezen.
De tijden van de teams lagen al snel dicht bij elkaar, wat het beste deed vermoeden voor de wedstrijd. Goedgemutst werd dan ook vooruit gezien naar zondag en werd na de training vooral nagepraat over de mooie technische Udense baan.

p.php?a=eHlhLCU7PyIqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744032
Niet normaal zo spannend in de kwalificatie

Zondag waren we met z’n allen vroeg present om na de strakke briefing de uit drie sessies bestaande kwalificatie in te gaan.
In Q1 viel Qurius enigszins verrassend af. De jongens hebben net een nieuwe Sodi aangeschaft en moesten de afstelling nog zien te vinden. Hun sponsoruitdrukking “Dare to be in Control” was dan ook nog niet helemaal van toepassing.

In de tweede kwalificatie moest er al vol worden gereden om niet af te vallen. Knap was het RREM Racing met Mark Arnoud achter het stuur dat de zesde kwali-plaats afdwong. Ze moesten nog wel net Q3 missen, maar Mark deed datgene wat van hem werd verwacht: Snel en strak rijden en een mooie startplaats uit het vuur slepen.

p.php?a=eHlhLCU7PyEqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744032
Compliment voor Ruben Boutens van moeder en zus

De derde en beslissende kwalificatierun was een wedstrijd binnen een wedstrijd. De teams realiseerden zich dat een goede uitgangpositie van groot belang is in Uden en tevens dat dat ene punt wel eens heel belangrijk kan zijn in het kampioenschap. Geen wonder ook dat de tijden zo dicht bij elkaar zaten. Nog een keer: Het is toch niet gewoon: 36,93; 36,99; 37,00; 37,03; 37,12 als kwalificatietijden van de top vijf in de Q3?
Primera zette hun toptijd in de derde ronde en leek de pole te pakken. RN pakte met een uiterste krachtsinspanning in de voorlaatste ronde de pole. En dat was errug goed.

De drie-uurs wedstrijd begon klokslag elf uur. Het begin van racen onder zinderende spanning. Een entourage die nagelverslindende vormen aannam naarmate de wedstrijd vorderde. Geen team dat zomaar even wegreed. Als je al voorsprong wilde pakken kon dat alleen maar centimeter na centimeter, meter na meter. Aan het elastiek, iets winnen, iets verliezen. Zodat de teams heel lang op korte afstand van elkaar bleven rijden.

p.php?a=eHlhLCU7PysqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744033
Collegiaal overleg voor de start tussen Mark Arnaud (l) en Chris Lauffer (r)

Lang leek het Primera dat hier weer een topprestatie neer zou zetten. Van meet af aan was het team in de slag met RN Racing om die eerste plaats. Je kon wel wat gokken met voorspellingen, maar welk team de wedstrijd zou winnen bleef lang onzeker.
Hoewel RN de beste papieren leek te hebben. Goede afstelling van de kart, goede begeleiding, twee sterke coureurs in Ryan Born en Nick Blaauw, ziehier de ingrediënten voor een topteam.
Als je toppers als Kevin den Ouden, Ruben Boutens, Chris Lauffer en Ivo van Egmond, om er maar een paar te noemen, voor weet te blijven moet je van heel goede huize komen. En dat komen deze jongens.

Opvallend sterk vandaag de mannen van team Silverstone – Werk en Vakmanschap, dat in Chris Lauffer de ervaring en in Jeroen Bakkeren het aankomende talent heeft. Een goede combinatie die haar vruchten af gaat werpen. Geconcentreerd werd de weg naar voren vastgehouden en werd de strijd met A15 vol aangegaan om de derde plaats. Vergis je ook niet in de A15-mannen Tim Porter, Vincent Fresco en Dave Noya, want zij kunnen er ook wat van. Vincent was ontketend vandaag. Wat een prachtstijl heeft die jongen toch. En met die stijl wist hij de snelste dagtijd te realiseren, 36,55 seconde. Als je dan als vierde eindigt zegt dat heel veel over de competitie en tegenstand die je ondervindt. Toch een prachtprestatie van A15’s Vincent.

p.php?a=eHlhLCU7MiMqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744037
RN Racing voert de meute aan in de “Slinger van Traxx”

De strijd was zo intens en geweldig om te volgen dat ook de wisselperioden nadrukkelijk onderdeel uitmaakten van die spanning. Tot op de meter wel of niet de positie houden of verliezen was aan de orde van de dag.
De tijd vloog en voordat we het wisten waren we in het laatste half uur beland en maakten we ons op voor de sprint die een aantal teams mogelijk nog in zou zetten. En dan slaat het noodlot bij Primera toe. Samen met IKM zat het team midden in de achtervolging op RN op het moment dat de motor begon te pruttelen en in te houden. Een snelle scan bij de laatste wissel bracht nog hoop bij de teamleden, maar al snel bleek dat een goede eindpositie er niet meer in zat.
Wat het voor RN nog makkelijker maakte. In een zetel gingen de mannen naar de finish.

p.php?a=eHlhLCU7PSIqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744035
RREM voor Silverstone en A15

Achter hen bleef de strijd gaande. Nu tussen IKM, Silverstone, A15 en KCR/Fencer.nl dat op elkaars bumper bleef gaan.
KCR had een aardig gat gedicht en kwam een paar minuten te kort om die fel begeerde podiumplaats te pakken. Iedereen was het er echter over eens. Het team had een topprestatie geleverd.
Evenzo als de nummers twee en drie IKM-VeersedamAuto en Silverstone. Waarbij we A15 op P4 niet te kort willen doen. Top mannen.

p.php?a=eHlhLCU5PiIqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744051
De weg naar boven is ingezet door Q-Tox – Antwerp Karting

Bijna vergeet je dan een team als Q-Tox/Antwerp Karting. Gezegend met een grote schare vooral vrouwelijke supporters en begeleiders gaat het team voor professionaliteit en verbetering van de prestaties. Vandaag zat het mee, het klopte gewoon. Op naar P6 en wat waren de dames zenuwachtig in dat laatste half uur, dat laatste kwartier, die laatste vijf minuten, die laatste minuut. Maar het team met de stuurmannen Niels Snoeck en Nick Kupers hield stand tegen van Grinsven Scooters met Joop van Grinsven en invalkracht Jorg Aldenhuijsen aan boord. En dan doe je het goed, meer dan goed.

p.php?a=eHlhLCU4OyoqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744040
De snelste dagtijd was Voor Vincent Fresco van A15 Racing


Op korte afstand waren het Ritel, RREM, Qurius en het onfortuinlijke Primera die de overige plaatsen voor hun rekening namen. En daar was men bij RREM wel heel tevreden mee. En terecht. Astrid heeft het goed voor elkaar met de snelle jongens.

RN Racing heeft na zes van de elf wedstrijden de eerste plaats in de tussenstand in handen, maar wordt op korte afstand gevolgd door IKM, KCR, Primera en van Grinsven Scooters. De strijd lijkt nog lang niet te zijn beslist.

We gaan even genieten van een korte zomerstop en gaan dan op naar Antwerpen, waar we op 27 en 28 augustus te gast zullen zijn bij Antwerp Karting op de buitenbaan van de familie de Feijter.



p.php?a=eHlhLCU5MiUqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744057
Winnaars MKS race 6 RN Racing

p.php?a=eHlhLCU%2BOyEqYHtlPzUwOS4%2FJjclODoyKzYlNjI%2BNjknIi0mOicjKDonNz8xMQ%3D%3D&m=1310744058
Het podium vlnr IKM-Veersedam – RN Racing – Silverstone-Werk en Vakmanschap


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices