#1 13-10-2008 12:21:25

RMK Roel
Gebruikers
Geregistreerd: 30-06-2008
Posts: 113

Duidelijkheid regels

Casper/Edgar,

Naar aanleiding van de gister verreden ARKC race op Nijverdal wil ik graag een beetje duidelijkheid betreffende het onderwerp kartwissels.

Er word keurig netjes een loting gedaan waarbij elk team een kart geloot krijgt , waarbij die karts door de baan zijn getest en doorgegeven aan de wedstrijdleiding dat die gebruikt zullen worden.

Vervolgens stapt iedereen in en vrijwel direct merkt Kevin den Ouden van Mechanica dat zijn kart "niet in orde is".
De kart zou steeds verzuipen en dat wil hij natuurlijk niet. Er is nog geen meter mee gereden, wellicht rijdt die kart erg goed en wellicht ook slecht. Maar dat is niet het probleem, het probleem is dat hij zegt dat ie niet goed is en vervolgens wordt de kart gewisseld en mag nog zelfs als eerste de pitstraat verlaten en vrijbaan hebben voor vrije rondes met wat zou blijken de beste kart van het veld te zijn.

Het punt wat ik ook tegen Edgar heb gezegd is dat ik het niet vind kunnen dat een team zonder ook maar een meter te rijden zomaar van kart kan wisselen . Wie weet waren er meer karts die problemen hadden met het steeds verzuipen van het motortje, maar die teams merken het of niet, of accepteren het omdat daar nou eenmaal de loting voor is.
Naar mijn mening werd het veel te snel gedaan en er werd ook geen straf uitgedeeld ook. Normaal gesproken als je zelf kiest voor een kartwissel, is het normaal dat je dan bijvoorbeeld achteraan start of iets dergelijks. Want op deze manier heeft mechanica dus zonder veel moeite een kart gewisseld en kregen nog een goede kart ook.

Als een ander team zou zeggen" hey mijn kart klinkt raar als ie stilstaat" dan zou iedereen fronsen en schouders optrekken en moet dat team er gewoon mee rijden.

JSM heeft hetzelfde gedaan in Poeldijk, maar daar was duidelijk dat hun kart ook echt 4 seconden langzamer was, maar in dit geval is er nog niet eens mee gereden, en alleen op gevoel afgegaan.

Zoals ik ook tegen Edgar heb gezegd vind ik dat op deze manier het hele idee van loting en pech kunnen hebben verpest.
Misschien dat dit berichtje erg kritisch is, maar een aantal andere teams waren het mij eens dat deze actie niet kon. Het is voor mij onbegrijpelijk dat er zo makkelijk geluisterd werd naar een rijder. De loot een kart, en daar moet je dan ook mee rijden, in ieder geval uit de pitstraat er mee rijden en kijken hoe goed ie is, en niet zonder een meter te rijden al meteen vragen voor een andere kart.

Offline

#2 13-10-2008 13:17:50

Snoopy
Gebruikers
Van: Middelburg
Geregistreerd: 20-05-2008
Posts: 33
Website

Re: Duidelijkheid regels

Je mag je mening toch geven en daar mag openlijk over worden gediscuseerd.

Het verbaasd mij niet, of het nu mechanica is of niet, regels moeten beter worden nagestreefd.

Let wel: Je kan gewoonweg niet op elk detail een regel hebben, soms moet iets gebeuren alvorens er regels komen. Dit is echter een vaker voorkomend probleem en had dus meer duidelijkheid over moeten zijn.

Ken je wel de ware toedracht , dus de reden waarom Kevin een nieuwe kreeg? Anders hoort de WL iedereen op de hoogte te stellen wat de reden is....


Neem je verlies en sluit aan....

Offline

#3 13-10-2008 13:48:11

Timster
Moderator
Van: Leiden
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 92

Re: Duidelijkheid regels

Ik stond erachter en er is in ieder geval uitvoerig naar de kart gekeken door de monteurs.
Echter was hij niet echt defect en ik kan me in roel wel verplaatsen. Vorig jaar had ik zo'n zelfde situatie, in poeldijk ARKC en daarvoor al eens in de IKK in Huizen. Daarbij gaf ik zelf aan dat de kart niet goed was en als ik wisselde moest ik inderdaad van achteraan starten. Dat zijn de regels. Corne heeft ook een punt, je moet wel even zien wat de exact ware toedracht is geweest.


Alles is relatief, Timing is alles

Offline

#4 13-10-2008 15:01:30

ladystuff
Gebruikers
Van: Zoetermeer
Geregistreerd: 03-05-2008
Posts: 154
Website

Re: Duidelijkheid regels

Ik heb even het regelement bekeken
misschien kijk ik er over heen
maar ik kan niks vinden over geen kart wisselen zonder dat er mee gereden is
ofzo iets dergelijks
Je hebt zeker gelijk en ik geef je ook gelijk zoals de situatie is voort gekomen
maar aan de andere kant zie ik niks staan daar over
Wat je nu krijgt is dat iedereen de kartjes controleerd een dag van te voren
en op de race dag zelf word er gelijk gehandeld en gezegd deze kart wil ik niet
want deze loopt niet goed en dat moet juist niet gebeuren
iedereen moet gewoon instappen en daarna pas zijn mening geven.
Want ook wij stonden erachter en de kart liep gewoon goed

Laatst bewerkt door ladystuff (13-10-2008 15:08:17)

Offline

#5 13-10-2008 15:24:15

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Duidelijkheid regels

Snoopy geschreven:

J Anders hoort de WL iedereen op de hoogte te stellen wat de reden is....

dat is inderdaad wel iets wat beter kan... als er goede redenen voor zijn om bijv een kart te wisselen of een team rondes terug te geven, dan vind ik dat prima

ik vind alleen wel dat dat duidelijk naar alle teams (of voor mijn part de team captains) gecommuniceerd moet worden. op die manier schep je duidelijkheid en voorkom je dat mensen gaan speculeren naar het hoe en waarom.

hetzelfde geldt voor het terugplaatsen van Revolution gister... dit is volgens mij helemaal niet verteld {ook niet achteraf) en als je zoiets tijdens de race ineens ziet gebeuren en een team ineens op de ranglijst ziet omhoog of omlaag schieten, dan ga je automatisch afvragen 'hoe komt dat?' lijkt me


wat betreft het wisselen van kart... volgens mij staat er in het reglement dat er in principe niet gewisseld mag worden, tenzij er een duidelijk defect aan de kart is

en als je dat tijdens (of voor, wat eigenlijk vreemd is als je het goed beschouwt) de kwalificatie doet, dan vind ik dat er een sanctie tegenover staat...

JSM deed het idd in Poeldijk, en het was knap dat ze in veel minder rondes als 3e kwalificeerden, maar ze kregen dan ook een hele goede reserve kart terug... in alle autosporten is het normaal dat als je bijv. in de kwalificatie iets doet of als je niet wegkomt bij de warm up lap, dat je dan achteraan moet starten

ik vind namelijk dat er een sanctie moet volgen, je moet er geen voordeel van krijgen als je in de kwali wisselt... jij kiest ervoor om dat te doen, anderen rijden wel gewoon met de gelote kart (waar is die loting anders voor?)

als je bijvoorbeeld tijdens de race van kart wisselt omdat die duidelijk minder is dan de anderen, dan kost je dat gewoon een extra wissel... je hebt er dus nadeel van, en het weegt alleen op als je meer zou verliezen in de stint dan de tijd die een extra wissel kost


ik hoop dat de WL hierop reageert en het niet met een sisser af laat lopen, want ik weet zeker dat er genoeg mensen met vragen omtrent dit punt zitten

Offline

#6 13-10-2008 15:28:54

ladystuff
Gebruikers
Van: Zoetermeer
Geregistreerd: 03-05-2008
Posts: 154
Website

Re: Duidelijkheid regels

helemaal gelijk
heb erover heen gekeken
ik hoop dat er meerdere teams reageren want het is zeker niet eerlijk gegaan

Offline

#7 13-10-2008 16:28:12

Timmie
Gebruikers
Geregistreerd: 12-05-2008
Posts: 21

Re: Duidelijkheid regels

RMK marco geschreven:

hetzelfde geldt voor het terugplaatsen van Revolution gister... dit is volgens mij helemaal niet verteld {ook niet achteraf) en als je zoiets tijdens de race ineens ziet gebeuren en een team ineens op de ranglijst ziet omhoog of omlaag schieten, dan ga je automatisch afvragen 'hoe komt dat?' lijkt me

Natuurlijk was het voor iedereen duidelijker geweest als er tijdens of na de race was verteld wat er nu allemaal was gebeurd met ons maar volgens mij was daar sowieso tijdens de race geen tijd voor. Als je bekijkt hoe druk Casper en Edgar het al hadden met sowieso de race zelf en daarbij komend de problemen die er waren ontstaan na de verkeerde wissels. De race zelf was ook al erg veel uitgelopen en dus leek het me ook niet echt vanzelfsprekend dat daar tijdens de prijsuitreiking nog tijd aan werd besteed.
Als je dan toch als team benieuwd bent naar de oorzaak van dat alles dan lijkt het mij het beste dat je gewoon na de race/prijsuitreiking naar Casper/Edgar gaat en persoonlijk vraag wat er nu allemaal gebeurd was. Ik weet zeker dat die rustig hadden kunnen vertellen wat er nu allemaal was gebeurd (want het was een hoop kan ik je zeggen). Als je wilt kan ik in het kort wel vertellen wat er was gebeurd?

Offline

#8 13-10-2008 19:13:46

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Duidelijkheid regels

1 van ons is ook naderhand naar de WL gegaan om wat details te vragen, maar een kleine opmerking tijdens de prijsuitreiking kost niet veel tijd extra natuurlijk en dat zou naar mijn mening de grootste onduidelijkheid wegnemen... voor details kun je dan na afloop alsnog navragen

Offline

#9 13-10-2008 21:41:32

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Re: Duidelijkheid regels

arkc.jpg

In voorgaande plaatsingen worden een aantal opmerkingen geplaatst die niet gebaseerd zijn op de gang van zaken cq reglement. Er wordt een onjuiste gang van zaken geschetst, insinuerend, waar ik op zich niet blij mee ben, maar het zij zo.

Ik heb met zowel Edgar als Mike van der Blom, manager van Kartplaza contact opgenomen.

We geven altijd over alle beslissingen openheid van zaken en zijn daarin transparant.
Zo ook in de beslissingen die gisteren zijn genomen.

In zijn algemeenheid:
Er is geen regel in het reglement opgenomen betreffende wissels van karts voorafgaand aan de race. Niet alles wordt in het reglement geregeld. Een aantal zaken zijn wel bepaald en via uitgebreide mailing aan rijders kenbaar gemaakt. Zo ook het volgende:
We krijgen een pakket karts ter beschikking van de banen. Deze worden genummerd. Daarnaast een aantal reservekarts. In principe wordt met deze karts de wedstrijd aangevangen. Er worden geen karts voor of tijdens de kwalificatie gewisseld, behalve wanneer er een defect aan een kart is dat als zodanig ook als defect wordt beoordeeld door de baanmanager/dienstdoend personeel.
Als een kart gewisseld mag worden krijgt het team de eerste wisselkart in de rij, er wordt niet gekozen. Er wordt uitsluitend gewisseld als het personeel dit op basis van techniek oordeelt.

Gisteren heeft een rijder zich bij het personeel gemeld omdat de kart telkens afsloeg wanneer er gas werd gegeven. Mike Blom, baanmanager heeft vervolgens de kart technisch beoordeeld.
Daar bemoeit de WL zich niet mee, dat even duidelijk gesteld.

Mike gaf het volgende door:
De racekarts stonden klaar in de rij. Een rijder meldde zich met een kart waarvan de motor niet bleef lopen als je gas gaf. Ik heb de motor bekeken en kwam tot de conclusie dat deze niet goed was. Reparatie zou te lang duren, een aantal onderdelen zouden van de motor moeten worden verwijderd. Daarom heb ik geoordeeld dat een andere kart ingezet zou worden. Ik heb dit doorgegeven aan de WL. Ik heb de eerste voorhanden  reservekart gepakt. Willekeurig. Deze kart was zeker niet sneller dan de overige en paste in het gemiddelde beeld van de door ons ter beschikking gestelde racekarts.

Dit was een beslissing van de baanmanager. Lijkt me duidelijk.

Edgar gaf het volgende door:
Ik kreeg van Mike door dat van een van de karts in de rij de motor niet goed was en dat Mike deze kart zou vervangen. De kart kwam niet van zijn plek af, er kon niet mee gereden worden. Ik ben daarmee akkoord gegaan omdat het logischerwijs niet anders kon. Ik heb afgesproken dat de eerste kart die voorhanden stond ingezet zou worden zoals het reglement voorschrijft. Voor mij puur willekeurig en goed opgelost.

Het voorgaande is juist overeenkomstig onze voorschriften betreffende wisselen van kart voor de race, in dit geval zelfs voor aanvang kwalificatie. Al met al goed handelen van de baanmanager en WL.

Er worden gedurende een race regelmatig ad hoc oplossing van de WL gevraagd en ook toegepast. Kan niet anders, de race moet door blijven gaan zonder te veel hinder voor de teams. Daarbij worden beslissingen genomen die je altijd mag toetsen, geen probleem.

Er gingen gisteren als gevolg van een paar fouten bij een team een paar wissels niet goed. Daarvan werd Revolution de dupe. Wat me opvalt is dat er wel wordt gesignaleerd dat de jongens terug zijn geplaatst, maar dat de berichtgever ervan niet heeft gesignaleerd dat de jongens, die op dat moment met hun team om positie raceten ineens terugvielen van vijf naar twaalf.
Aan de WL dan de schone taak te zorgen dat de juiste stand terug wordt gebracht. En dat lukte gisteren gelukkig weer eens. Dat heeft de WL tijdens de race en na afloop een aantal goede gesprekken opgeleverd. Duidelijk voor betrokkenen. Afgedaan.

Jullie weten ook dat we tijdens de race niet altijd aanspreekbaar kunnen zijn, omdat we een race te leiden hebben. Daar is diverse mailing aan vooraf gegaan.
Na de race hebben we altijd alle tijd voor wie dan ook. Meld je dan ook op dat moment.

Laatst bewerkt door Casper (13-10-2008 21:41:56)


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#10 13-10-2008 22:03:54

Pascal
Gebruikers
Van: Alkmaar
Geregistreerd: 05-05-2008
Posts: 33
Website

Re: Duidelijkheid regels

Hoi Arkc-coureurs

-Na deze uitleg vd de wedstrijdleiding lijkt het mij dat het hierbij einde verhaal is wat betreft enige twijffel over de genomen beslissingen tijden de race afgelopen zondag in Nijverdal.Moet wel zeggen dat ik de kartwissel ook vreemd vond,maar ook ik wist niet de preciese redenen hiervan maar dat is dan nu hierbij opgehelderd.Wat betreft onse terug plaatsing tijdens de race...dit kwam door een  miscommunicatie tussen WL en YP-racing waardoor men dacht dat IK voor Yp-racing uitkwam en zodoende te vroeg werd binnen gehaald.Een verwarde situatie was het gevolg(verloren tijd),maar dit is uiteindlijk gewoon goed gekomen.De p5 waar we uiteindelijk zijn beland is gewoon hard en fair voor gereden en is ons niet zomaar in de schoot geworpen.Al met al een hectische race maar dat kan zomaar een keer voorkomen.

greetzzz Pascal en see u all in Middelburg:)


One goal,one vision

Offline

#11 13-10-2008 22:31:56

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Duidelijkheid regels

oke, in dit geval is er niks op aan te merken op het handelen en daar heb ik verder dan ook niks meer over te melden.

trouwens, het was me wel opgevallen dat Revolution terug viel naar achteren, maar aangezien ik voornamelijk op mn eigen team let, kon ik niet zo 1-2-3 inzien wat daar precies de oorzaak van was. ik heb wel doorgekregen dat er met de wissels iets mis ging, maar ik heb bijv. ook gezien dat revolution in 1 stint duidelijk langzamere tijden reed en daarmee dus ook tijd verloor tov andere teams. zonder uitleg is het voor andere teams lastig uit te vinden hoe en wat precies omtrent het terugplaatsen.


maar nu is de vraag wat betreft het wisselen TIJDENS de kwalificatie en wat dat tot gevolg heeft, nog niet helemaal beantwoord. Ik kan me niet helemaal herinneren of er in Poeldijk een defect was, maar ik weet dat JSM tijdens de kwali wisselde en FeJo tussen kwali en start... was hier een defect aan de karts?

Offline

#12 13-10-2008 23:20:33

Psyco
Gebruikers
Van: Lisse
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 188
Website

Re: Duidelijkheid regels

RMK marco geschreven:

FeJo tussen kwali en start... was hier een defect aan de karts?

Bij ons was in iedergeval de kart van zo'n slecht kwaliteit dat wij in de kwali, 8sec langzamer waren dan in de bv, de 1e stint.
En ik denk dat dat wel een "defect" is.

Grts Joop.


First they ignore you,
then they laugh at you,
then the fight you,
then you win. !! (M Ghandi)

Offline

#13 14-10-2008 09:43:50

Mike
Gebruikers
Van: IJmuiden
Geregistreerd: 15-05-2008
Posts: 138
Website

Re: Duidelijkheid regels

RMK marco geschreven:

maar nu is de vraag wat betreft het wisselen TIJDENS de kwalificatie en wat dat tot gevolg heeft, nog niet helemaal beantwoord. Ik kan me niet helemaal herinneren of er in Poeldijk een defect was, maar ik weet dat JSM tijdens de kwali wisselde en FeJo tussen kwali en start... was hier een defect aan de karts?

Sander heeft  eerst 3 rondjes gereden en hier uit bleek dat de kart gemiddeld 4 seconde langzamer was dan degene die op dat moment laatste stond in de kwalificatie. We hebben achteraf geen navraag gedaan bij de WL of Baanmanager of er daadwerkelijk een defect was aan deze kart, maar het mag duidelijk zijn dat deze kart niet 100% in orde laat staan gelijkwaardig was.

Laatst bewerkt door Mike (14-10-2008 09:45:13)


Nulla Tenaci Invia Est Via..

Offline

#14 14-10-2008 10:54:39

Snoopy
Gebruikers
Van: Middelburg
Geregistreerd: 20-05-2008
Posts: 33
Website

Re: Duidelijkheid regels

Ik denk niet dat je twijfels moet hebben over de genomen beslissingen. Nogmaals of het nu Mechanica is of niet. De baan officials hebben het gecontroleerd en aangegeven dat het beter is om een andere kart te nemen omdat reparatie teveel tijd in beslag nam. Wie is dan de WL om hier tegen in te gaan. Ik denk dat ze allen juist hebben gehandeld.

Het is wel zo dat als je hier geen duidelijkheid in brengt dat mensen idd gaan speculeren. De ene keer krijg je een andere beslissing dan de andere keer. Ik denk dat het idd verstandig is om een rgel in te brengen dat als je een probleem hebt in de kwali dat je moet kiezen of je een andere kart neemt. Dan moet je ook de consequenties aanvaarden dat je achteraan start. Je wisselt een kart, ook in de wedstrijd zelf kost dit tijd en verlies je posities. Je wordt misschien dubbel gestraft, je hebt een mindere kart en dan moet je ook nog eens achteraan starten! ja, eigenlijk wel, maar wel duidelijkheid en eerlijki. In veel autosporten is dit het geval, het is niet anders....

Er zijn altijd personen die er misbruik van maken, de kart rijdtminder lekker, dan maar wisselen en zo is de WL en de baanofficials veel te lang bezig om vooraf alles te controleren. Door deze regel voorkom je dit probleem!


Neem je verlies en sluit aan....

Offline

#15 14-10-2008 16:23:58

Matthijs
Gebruikers
Geregistreerd: 07-05-2008
Posts: 63
Website

Re: Duidelijkheid regels

Ik rij geen ARKC dus ik ken het voorval niet, maar ik rij Kings of Karting en daar doen zich ook regelmatig discussies tussen wedstrijdleiding en rijders voor.

In mijn ogen moeten de rijders er vanuit gaan dat de WL het in de basis zo eerlijk mogelijk probeert te regelen. Als je dit als uitgangspunt neemt ontstaat er een veel relaxtere sfeer waarbij discussies minder verwijtend verlopen. Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden.

Laatst bewerkt door Matthijs (16-10-2008 11:20:52)

Offline

#16 14-10-2008 18:08:12

tazboy
Gebruikers
Van: Haarlem
Geregistreerd: 12-07-2008
Posts: 57
Website

Re: Duidelijkheid regels

Euhm......ik ben het met Matthijs eens.
Een WL heeft het oordeel en handelt naar de bewijzen en middelen die op dat moment voor handen zijn.

Kijk naar de formule 1 met Lewis Hamilton in Spa. De wedstrijdleiding neemt een beslissing.
Die beslissing staat gewoon, klaar, basta, einde verhaal.
Je kan daarna in protest gaan of vragen om opheldering van de reglementen, dat is een logische stap, de overkoepelende organisatie zal dan kijken of er juist gehandeld is of dat er een gat in het reglement zit.

Zoals Casper ook al zegt, er worden door de WL beslissingen genomen dmv. de feiten die er voor handen zijn, die beslissing staat dan ook gewoon. En dat is niet alleen in de ARKC, IKK of MKS karting, maar ik heb vroeger ook regelmatig op Zandvoort of in welke tak van motorsport dan ook beslissingen gezien die twijfelachtig waren, maar ook dat hoort bij de sport. Ook in voetbal neemt de scheidsrechter(wedstrijdleiding) wel is een diputabele beslissing.


Racing is like religion.....if you don't beleive and loose faith, you will never succeed!

Offline

#17 15-10-2008 10:52:35

Goten
Gebruikers
Van: Boxtel
Geregistreerd: 01-01-1970
Posts: 19
Website

Re: Duidelijkheid regels

Ik kan mij opzich wel vinden in wat Snoopy zegt. Het is nu voor iedereen duidelijk wat er speelde. Dat heeft Casper in zijn post gewoon heel duidelijk uitgelegd. Wat misschien alleen wat beter was geweest is als de WL na de race over dergelijke situaties uitleg geeft. Dan weet iedereen direct wat speelde en is het hele punt helder.

Offline

#18 16-10-2008 09:59:34

Ingrid
Gebruikers
Geregistreerd: 06-07-2008
Posts: 25

Re: Duidelijkheid regels

Matthijs geschreven:

In mijn ogen moeten de rijders er vanuit gaan dat de WL het in de basis zo eerlijk mogelijk probeert te regelen. Als je dit als uitgangspunt neemt ontstaat er een veel relaxtere sfeer waarbij discussies minder verwijtend verlopen.

Als iedereen nu eens over dit uitgangspunt nadenkt, zich erin verdiept en voor zichzelf concludeert of zijn/haar team op deze manier kan racen, dan denk ik dat de races alleen maar leuker worden en het "gekissebis" tot een minimum beperkt kan worden.

De WL doet zijn best, steekt al zijn energie in de kampioenschappen en verdient in mijn ogen niets dan respect!

Offline

#19 17-10-2008 13:55:25

Snoopy
Gebruikers
Van: Middelburg
Geregistreerd: 20-05-2008
Posts: 33
Website

Re: Duidelijkheid regels

Respect verdienen ze absoluut, niks anders als lof voor hetgeen wat ze opzetten en hoe ze proberen het indoorkarten te promoten. Maar dat wil niet zeggen dat je geen opbouwende kritiek mag geven. Bij sommige proef je wel eens het verhaal WL en mechanica, dat is al een aantal jaar zo en zal je misschien altijd houden, dat is jammer, want ik denk niet dat dit nodig is.

Hetgeen wat zij proberen te verbeteren, dus een betere competitie te maken, vloeit altijd voort uit positieve en negatieve kritiek.


Neem je verlies en sluit aan....

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices