#1 28-09-2009 19:31:50

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag en uitslag MKS race 8 Kartbaan Oldenzaal 13-09-09

cpoint.jpg

mks.jpg


De spannendste tot nu toe

Verslag door Edgar Dobbelsteen.

Op zondag 13 september 2009 waren de MKS teams te gast op het circuit van Kartbaan Oldenzaal voor de laatste outdoorrace van dit seizoen.
 
De dagen ervoor, met een lekker nazomers zonnetje, deden hopen op een mooie zonnige dag. Het was echter goed bewolkt en dus werd het afwachten of het droog zou blijven.
De veranderende weersomstandigheden die tijdens de wedstrijd aan bod zouden komen, maakten het tot een boeiende wedstrijd.
Misschien wel de mooiste wedstrijd die we ooit gezien hebben. Het einde was zenuwslopend met een climax die we zelf niet hadden kunnen verzinnen.…een race om door een ringetje te halen.
Twee nieuwe teams stonden aan de start, Qurius Motorsports 1 van vader en zoon Johan en Willem Stienen maakten gebruik van de door Cpoint ter beschikking gestelde kart.
RaceXpress.nl werd voor de gelegenheid vertegenwoordigd door Nawid Farhadi die teamgenoot was van Rob Knecht en Yvonne Houffelaar in team SignMind 2.
Zie voor de bevindingen van Nawid zijn verslag elders op www.kartlife.nl of op www.racexpress.com.

RX_Nawid_IMG_2962.jpg
Nawid Farhadi, snelle verslaggever van raceXpress.com in actie voor team SignMind 2

De ochtend begon helaas met een situatie die zowel de wedstrijdleiding, organisatie en teams zelf liever niet mee maken. Zonder op details in te gaan had deze situatie een diskwalificatie van Team Speedworld tot gevolg, waardoor er twaalf teams aan de start zouden komen.

Van deze twaalf teams was IKM2-Veersedam Auto uiteindelijk het snelste in de laatste kwalificatiesessie. KCR Kartteam volgde als tweede voor Racelijn.nl.
IKM en team Pitparts completeerden de top vijf.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQyJzAvYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=1253646137
De pole met het extra punt was voor VeersedamAuto

De start verliep vlekkeloos waarna er zowel voor als achter in het veld al direct een paar mooie positiegevechten ontstonden. Achterin waren de teams BKWH, North Racing, SignMind en SignMind 2 volop met elkaar aan het strijden. SignMind deed al snel een geslaagde inhaalactie op BKWH, dat daarna moeite had North Racing en SignMind 2 voor te blijven.
Het nieuwe team van Qurius Motorsports, afkomstig uit de ARKC, viel wat terug en miste vooralsnog de aansluiting.
Voorin had Racelijn.nl meteen de druk van IKM achter zich. Laatstgenoemde ondernam tevergeefs een inhaalpoging en moest daarna zelf proberen Pitparts achter zich te houden. Racelijn.nl sloot inmiddels aan bij KCR en haalde dat team ook in, maar werd niet veel later teruggepakt. Daardoor zag IKM ook kans alsnog voorbij Racelijn.nl te komen, dat nog net voor Pitparts kon blijven.
Door deze inhaalacties kon Ritel – Blinkers de aansluiting bij de top vijf krijgen.  Rijder van dat team, Rene, maakte meteen gebruik van die situatie en deed een inhaalpoging op Pitparts wat resulteerde in een aanraking tussen de karts waardoor Pitparts langs de baan schoof. Zoals we echter vaker zien pakte de rijder, in dit geval Rene, zijn sportieve verantwoordelijkheid en gaf de positie terug aan Pitparts. Racen zoals we het graag zien: leven en laten leven.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQyJz0vYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=1253646138
De eerste ronden, toen het nog droog was

Voorin hadden we inmiddels een andere leider. KCR was voorbij gegaan aan Veersedam en sloeg daarna een gaatje.
Ondertussen was North Racing achterin weer een plaats opgeschoven ten koste van SignMind 2 en zat nu op de hielen van BKWH dat er niet veel later ook aan moest geloven.

De race was slechts 10 minuten bezig toen het voor de eerste keer begon te miezeren.  Het gevolg hiervan was dat de grip minder werd en voorin de gehele top zeven weer bij elkaar schoof. Racelijn.nl pakte daarop kortstondig een plaats terug van IKM, maar kon daar slechts even plezier van hebben. Op hetzelfde moment viel Pitparts terug naar plaats zeven in het voordeel van Fencer.nl  dat zich daardoor in de top zes nestelde, maar daarmee wel volop de strijd met Pitparts aan moest gaan.
De regen leek in eerste instantie niet door te zetten. KCR was de voorsprong kwijt en zag vervolgens IKM aan zich voorbij gaan, dat daarvoor al Veersedam voorbij was gegaan. Nog voor de eerste wissel was IKM het derde team dat de eerste plaats bezette tijdens deze race. KCR had daarachter moeite de tweede plaats vast te houden. Door de strijd met Veersedam, sloot ook Racelijn.nl weer aan.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQwJTQvYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=1253646144
Jorg Aldenhuijsen, altijd snel in de regen namens Racelijn.nl

Vervolgens kwam de regen toch weer opzetten en deze keer bleef het niet bij wat druppels. De eerste rijder die de situatie kennelijk onderschatte was Kai van BKWH. Hij schoof vol in de bakken langs de baan. De rest was daarmee gewaarschuwd. Racelijn.nl wist in die omstandigheden aan zowel Veersedam als KCR voorbij te komen en pakte daarmee de tweede plaats. KCR gleed even later naast de baan en kon vervolgens pas achter Fencer.nl de race hervatten. IKM leidde de race op dat moment,  luttele centimeters voor Racelijn.nl dat zelf Veersedam nipt voor kon blijven.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQyJTYvYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=1253646139
Volop strijd overal op de baan

De wissels waren inmiddels al begonnen toen het ophield met regenen en de zon het won van het wolkendek. Door de regen was het veld wat uit elkaar gevallen, maar voorin was de strijd om de eerste plaats nog volop gaande. Daarbij pakte Jorg van Racelijn.nl de eerste plaats door spectaculair buitenom voorbij te gaan aan IKM, nog voordat beide teams gewisseld hadden.

Toen de eerste wisselperiode achter de rug was, had Veersedam het meest geprofiteerd en was weer op de eerste plaats beland met achter zich Racelijn.nl. IKM en Fencer, dat eveneens flink wat plaatsen had gewonnen, sloten daar vlak achteraan.
Verderop was SignMind 2 naast de baan stil komen te staan, nadat het rechter voorwiel af was gebroken. De kart kon gerepareerd worden, maar men zou uiteindelijk met een onoverbrugbare achterstand van 22 ronden de wedstrijd uit rijden.

Racelijn.nl was inmiddels aangesloten bij Veersedam en kwam eraan voorbij om zo de eerste plaats over te nemen. Op hetzelfde moment haalde Fencer.nl IKM in. IKM  probeerde terug te komen, deed een poging om Fencer in te halen, maar tikte daar bijna Veersedam mee van de baan. Koren op de molen van Racelijn.nl dat daardoor een kleine voorsprong kon opbouwen. Uiteindelijk kwam IKM toch voorbij aan Fencer.nl waarna de jacht op Veersedam was geopend.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQzJzcvYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=1253646141
Bas Kursten van BKWH, een sterke vaste waarde voor het team

De wissels waren inmiddels weer bezig toen het toch weer begon te druppelen. KCR had inmiddels de achterstand goedgemaakt en er ontstond een mooi gevecht tussen hen en Racelijn.nl om de derde plaats. Daarbij wisselde men meerdere keren van positie, maar KCR won die strijd en kwam daardoor terug op de derde plaats.

Bij de derde wissel begon het meer te miezeren en de regen kwam weer opzetten. Wellicht daardoor werd de voorsprong van tussen KCR en Fencer.nl, dat heel erg knap de tweede plaats bezette, kleiner.
Ook deze bui was kortstondig en de zon kwam weer door, maar had nauwelijks effect op de kletsnatte baan.

In de vierde stint was Fencer.nl weer buiten de top drie geduikeld en zag ook Veersedam letterlijk voorbij glijden. Ze zouden ongetwijfeld blij zijn geweest met de vijfde positie, ware het niet dat het technische noodlot toesloeg. De ketting vloog eraf en ook de vijfde plaats ging in rook op. De lichaamtaal van de rijder liet niets te raden over.
BKWH was zich ondertussen achterin het veld weer aan het herstellen en liep in op North Racing.
IKM reed onverstoorbaar aan kop, gevolgd door KCR en Racelijn.nl dat daar vlak achter reed.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQwITMvYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=
Yvonne Houffelaar reed erg sterk bij SignMind2-RaceXpress.com

Met nog minder dan een uur te gaan leek het even iets minder spannend te worden, maar niets bleek minder waar. SignMind was inmiddels naar voren gekropen en begon aan te dringen bij Ritel – Blinkers om er vervolgens voorbij te komen en de zesde plaats te pakken.
Racelijn.nl had in dit laatste uur de tweede plaats weer terug en had nog steeds zicht op de eerste plaats. KCR lag aanvankelijk ook nog op podiumkoers, maar Veersedam wist erbij en er voorbij te komen, waarna het team een voorsprong op KCR pakte.
Pitparts reed achter KCR op een veilige vijfde plaats met voldoende voorsprong op SignMind, maar ook teveel achterstand om nog dicht genoeg bij KCR in de buurt te komen.

De twee teams vooraan waren echter niet meer in te halen. Op de natte baan liepen IKM en Racelijn.nl weg van de rest. Racelijn.nl liep daarbij in op IKM en beiden gaven KCR op plaats vier ook nog een ronde aan de broek. De strijd leek dus bijna gestreden.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQyIj0vYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=1253646136
IKM’s Corne Snoep, weer snel als de bliksem

De kers op de taart kwam echter pas in de laatste 10 minuten. Racelijn.nl was IKM inmiddels tot op de bumper genaderd. De strijd die daarna volgde was ongekend. Pim, rijdend voor Racelijn.nl, en Stefan, rijdend voor IKM, lieten met z’n tweeën een sterk staaltje racen zien. Daarbij droop de gedrevenheid van beide rijders eraf, zonder dat dit ten koste ging van de sportiviteit en het respect voor elkaar. Prachtig om te zien!
Aanvankelijk was het Racelijn.nl dat de eerste plaats van IKM af wist te nemen. Niet veel later, vlak voordat het “twee ronden” bordje werd aangegeven, was IKM al weer voorbij. Bumper aan bumper ging men de laatste twee ronden in en IKM moest serieuze inhaalpogingen van Racelijn.nl afhouden.  Dan de laatste ronde, of beter gezegd de laatste twee bochten. Vanuit het niets kwam de regen met bakken naar beneden. In de laatste bocht, met de finishvlag in zicht, schoof IKM daardoor bijna naast de baan. Ook Racelijn.nl begon te glijden en kon de kart er net niet naast prikken. Half naast elkaar reed men de laatste meters van het rechte stuk, op weg naar de bocht van de finish. Stefan hield zijn hoofd koel en zijn kart voor die van Pim en pakte daarbij de eerste plaats voor zijn team, onder een luid gejuich van het aanwezige publiek.
Dat de titel “Rijder van de dag” naar een van deze twee coureurs toe ging lag voor de hand en dan kon het niet anders dan dat Stefan Bosters deze eer toebedeeld kreeg.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQxITwvYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=1253646145
Wat een spannende finish, closer kan haast niet

Terwijl alle ogen gericht waren op de strijdende koplopers, vond er een identieke  strijd plaats tussen SignMind en Ritel – Blinkers om de zesde positie. Beide teams kwamen met elkaar in contact, al dan niet ten gevolge van de regen, maar SignMind wist daarbij wel de zesde plaats te behouden.

Qurius kende tot slot een ervaringrijke debuutrace en kon tevreden zijn met de elfde plaats.

Met nog een aantal races te gaan, smaakte deze race naar meer. We kijken dan ook uit naar de volgende race, die hoe dan ook niet door de regen beïnvloed zal worden. De volgende race is weer binnen op het technisch zware circuit van Hezemans in Eindhoven en zal plaatsvinden op zondag 11 oktober 2009.

p.php?a=RlsgMSMzOyo1OVQxJzwvYXJtOjE4Jz8yNyo6MTI%2BNzklIi0iJjs%2FNA%3D%3D&m=1253646146
Sterk Podium vlnr 2. Racelijn.nl-Mechanica, 1. IKM, 3. Veersedam Auto

Uitslag:

1.    IKM Racing    30
2.    Racelijn.nl – Mechanica    26
3.    IKM 2 – Veersedam Auto (+ pole position) 24
4.    KCR Kartteam    21
5.    Pitparts.nl    19
6.    SignMind Racing    17
7.    Ritel – Blinkers    15
8.    BKWH – Kartlife.nl    13
9.    North Racing    12
10.    Fencer.nl Racing (+ snelste ronde in de race)    12
11.    Qurius Motor Sport    11
12.    SignMind 2    10
Team speedworld DQ


karts1.jpg


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices