#1 16-10-2009 20:19:11

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag en uitslag MKS race 9 Hezemans Eindhoven 11-10-09

cpoint.jpg

mks.jpg


Verslag MKS race 9 Hezemans Eindhoven 11-10-09
Door Edgar Dobvbelsteen.

Zondag 11 oktober 2009 reisden de MKS teams af naar het gezellige Brabant. De kartbaan van Hezemans in Eindhoven was daarbij het strijdtoneel voor een van de laatste races van 2009. De baan staat bekend als technisch en zwaar voor zowel rijder als materiaal. Deze reputatie behield de baan, ook na deze race.

Vandaag werd de door Cpoint Racewear ter beschikking gestelde kart bemand door Yvonne Houffelaar en Jeroen van As die beiden, via verschillende teams weliswaar, de overstap in 2010 naar de MKS willen maken. Samen reden ze nu zeker niet overdienstelijk als YJ Racing.

De kwalificatie was uiteindelijk niet zo heel verrassend te noemen. De eerste drie afvallers waren team YJ Racing, Squadra Revolution en Ritel Blinkers. Op zich was dat nog enigszins verrassend, aangezien de laatste twee vaak wel in de top tien te vinden zijn.

Pitparts liet de tweede kwalificatie noodgedwongen zonder te rijden voorbij gaan omdat er een gasveer afgebroken was, men dit moest repareren en daardoor achteraan zou starten.
Na de tweede kwalificatie waren er vijf teams die overbleven. Daaronder de twee Zeeuwse teams IKM en IKM2-Veersedam Auto diesamen met Racelijn.nl, North racing en verrassend BKDO-Kartlife zouden strijden om de Pole en het darbijbehorende extra punt. Laatstgenoemd team was in een gelegenheidssamenstelling a.g.v. het ontbreken van Kai Wagenaar Hummelinck. Bas Kursten had IKK kampioen Kevin den Ouden weten te strikken.

Opvallende afwezigen in de top 5 waren KCR Kart Team en Team Speedworld. Zij moesten genoegen nemen met respectievelijk plaatsen zes en zeven, nadat Pitparts achteraan moest starten en Speedworld dus een plaats opschoof.
In de laatst genoemde sessie pakte Veersedam Auto de pole-position, voor IKM. Racelijn.nl was in die sessie serieus in gevecht met BKDO en besliste dit in hun voordeel met de derde positie. Vijfde op de startgrid werd North Racing.

Na de kwalificatie volgde weer eens een rollende start. Gebruikelijk op een binnenbaan in verband met de beperkte ruimte en ongelukkige situaties die daardoor ontstaan bij een stilstaande start. Na één ronde op racesnelheid, was er nauwelijks iets veranderd in de stand. Wel vormden zich vrijwel direct vier groepjes. Vooraan waren dat de teams van IKM, op de voet gevolgd door Racelijn.nl en BKDO. Daarachter reden de teams North Racing, Speedworld en KCR bumper aan bumper, wat aangaf dat Speedworld al een plaats te pakken had ten koste van KCR. Achteraan reden Ritel Blinkers, Pitparts, YJ Racing en Squadra Revolution. Bleven er halverwege nog twee teams over die met elkaar in  gevecht waren en dat waren Fencer.nl en SignMind Racing.
De race was nog geen vijf minuten oud, toen het eerste team geconfronteerd werd met technische problemen. Het team van IKM, liggend op plaats 2, moest de race verlaten met een gebroken gasveertje. Men kwam later weer terug in de race, maar wel met zeven ronden achterstand op de raceleider.

Achterin het veld was men volop aan het strijden. Pitparts ging voorbij aan YJ Racing en drong vervolgens aan bij Ritel Blinkers.YJ Racing en Squadra Revolution sloten daarbij aan.  Vijf minuten voordat de eerste wisselperiode ingeluid werd, was het groepje echter uit elkaar gevallen. Daarbij was YJ Racing weer voorbij gegaan aan Pitparts.nl. Het hele groepje werd ondertussen ingehaald door Veersedam Auto die al bezig was de achterliggers op een ronde te zetten. Daarbij had het team inmiddels een redelijke voorsprong opgebouwd ten opzichte van de nummer twee, Racelijn.nl.
Toen de pits open ging voor de wissels, viel Ritel Blinkers uit. Dit bleek definitief. Met slechts 28 ronden op de klok, hield voor hun de race op in Eindhoven. Sportief zoals de jongens zijn, bleven ze nog tot na de prijsuitreiking, wat de betrokkenheid met de andere teams onderstreept.

Na de wisselperiode veranderde er in eerste instantie niet zoveel in de stand. Veersedam lag riant op kop met inmiddels 17 seconden voorsprong op de nummer twee. Het team liep erg hard uit op de rest. Tweede plaats was nog in handen van Racelijn.nl dat 4 seconden later gevolgd werd door BKDO. Daarachter reed KCR inmiddels op een vierde plaats en had dus wat gewonnen. Met BKDO 7 seconden voor hun, was alles nog mogelijk.
In de middenmoot was SignMind inmiddels op plaats zeven beland, terwijl North Racing iets terug was gevallen tot de achtste plaats.

Met de tweede wissel bezig, net op het moment dat BKDO-Kartlife stil stond om te wisselen, kwam Veersedam er achteraan. In eerste instantie leek dat een verkeerde wissel, totdat men aan de kart begon te werken. Op het sleutelgedeelte in de pits moest men daarmee verder, wat betekende dat men ver terug zou vallen en de eerste plaats in rook op zag gaan. Versedam Auto verloor ruim vier ronden op de raceleider van dat moment, Racelijn.nl, en kwam terug op plaats 11.
Pitparts.nl had in dat eerste uur inmiddels veel goed gemaakt en lag al op plaats acht, uiteindelijk in dezelfde ronde als Fencer.nl op de vijfde plaats, nadat deze Pitparts voorbij liet.

In de derde stint veranderde er aanvankelijk helemaal niets in de stand. Alleen achterin de top tien. YJ Racing sloot aan bij Squadra, dat heel netjes de top tien binnen was geslopen, en ging er ook aan voorbij. Beide verloren echter een plaats aan het terugkomende team Veersdam, dat ondertussen aan een indrukwekkende opmars bezig was en meerdere keren de snelste raceronde verbeterde. Die overigens al in hun bezit was.

Vlak voor wissel drie, kwam North Racing tot stilstand, bovenop het circuit. Een lekke band was de oorzaak doordat de wielklos los was gelopen en daarbij het wiel tegen de motor aan liep. Met een ander wiel erop, hervatte het team de race, maar viel wel terug tot op plaats twaalf.
In diezelfde stint liep KCR, inmiddels op plaats drie, in op BKDO-Karlife. Dat team wist op hun beurt de achterstand op Racelijn.nl mondjesmaat te verkleinen, nadat deze eerst wat op was gelopen.

Tijdens de vierde wisselperiode viel team Speedworld stil op de baan nadat men even daarvoor als eerste de wissel in was gegaan. Het team wist de kart weer aan de praat te krijgen, maar verloor kostbare tijd. Ook North Racing kende wederom een ongelukkige wisselperiode. Ook zij hadden al gewisseld en kwamen even later weer in de pits, dit maal het sleutel gedeelte, om werkzaamheden te verrichten.
Fencer.nl had in die tijd een aanvaring met de boarding gehad, nadat Squadra Revolution, met alle goede bedoelingen, hen voorbij wilde laten. Een paar fikse klappen met een hamer op de linker fusee tijdens de wissel, zorgde ervoor dat men daarna weer verder kon.

In het laatste uur was de stand inmiddels flink verschoven ten opzichte van het eerste uur. Veersedam was nog steeds bezig met hun opmars en lag zevende.Uiteindelijk zou men de race op een vijfde plaats eindigen, na een serieus gevecht met Fencer.nl. Dat laatste team reed zonder meer een van zijn beste races. Met name Tim Wehman leek zich hier thuis te voelen. Geen opvallende rijder in eerste opzicht, maar dat hoeft ook niet. De wedstrijdleiding was hij in ieder geval niet ontgaan. Met name zijn mentale veerkracht gaf de doorslag om hem deze race als rijder van de dag uit te roepen. Daarmee doelend op het hervatten van de race na de eerder genoemde aanvaring met de boarding. Uiteindelijk legde Fencer.nl het weliswaar af tegen Veersedam, maar dat team was oppermachtig. De vijfde plaats was dan ook een schrale troost voor Veersedam, dat naar eigen zeggen “met twee vingers in de neus” de race had moeten kunnen winnen. De snelste ronde in de race onderstreepte die uitspraak.

De een zijn pech is de ander zijn geluk echter, buiten het feit dat die teams ook constant reden en er goed bijzaten. Of beter gezegd, soms moet je geluk een beetje afdwingen door er gewoon goed bij te zitten. Dat gold zeker voor SignMind. Terwijl teams voor hun kampten met technische gebreken, reed het team met bewonderenswaardig constante rondetijden hun race. Daarbij deden de drie rijders niet voor elkaar onder. De vierde plaats in de laatste 20 minuten van de race was daarom ook gewoon een kwestie van uitrijden. Datzelfde gold voor Pitparts.nl, van helemaal achteraan gedurende de race opgeklommen naar plaats vijf, en hetzelfde moeten Bas en Kevin gedacht hebben. Nadat Veersedam terug was gevallen, hielden zij de tweede plaats overtuigend vast, met de eerste plaats in het vizier. Echter, de race is pas gereden als de finishvlag is gezwaaid. En daarmee werd men wel heel cru geconfronteerd. Met minder dan vijf minuten te gaan liep de spanning bij Bas erg op. Hij ging foutjes maken en raakte de boarding. Twee ronden later vloog op het bovengedeelte van het circuit de ketting eraf. Deze kreeg men er weer op, maar het topresultaat was daarmee van de baan. BKDO-Kartlife viel ver terug en eindigde uiteindelijk als negende. Een kater achterlatend bij heel het team en begeleiding. Wat vonden we het jammer, iedereen had het de sympathieke Brabanders gegund. Het mocht niet zo zijn.
Wel sprongen de supporters van SignMind een gat in de lucht toen de finishvlag viel. De pech van BKDO bracht hen het geluk. Na lange tijd stond men weer eens op het podium met een oprecht verdiende derde plaats.
Pitparts schoof eveneens een plaats op en liet zien dat in drie uur racen alles mogelijk is door op de vierde plaats te eindigen.
KCR besefte dat men door het oog van de naald was gekropen, getuige het gebaar van rijder Jodie toen hij over de streep kwam. Zij pakten, als leider in het kampioenschap, belangrijke punten door beslag te leggen op de tweede plaats.
De stijd in het kampioenschap kijkt hierdoor een eind beslist. Veersedam had zich via de eerste plaats, maar dat werd vertroebeld door de pech.

De verdiende ovberwinning was eindelijk weer eensvoor van Racelijn.nl-Mechanica dat al enkele races er erg dicht bij zat, maar nu na bijna twee jaar eindelijk weer eens de hoogste trede van het podium mocht beklimmen. Jorg Aldenhuijsen en Pim Speelman kregen het applaus dat hen toekwam.

[Uitslag
1.    Racelijn.nl – Mechanica 31
2.    KCR Karteam 26
3.    SignMind Racing 23
4.    Pitparts.nl 21
5.    IKM2 – Veersedam Auto (+ pole position & snelste tijd) 20
6.    Fencer.nl 17
7.    Team Speedworld 15
8.    IKM 13
9.    BKDO – Kartlife.nl 12
10.    Team YJ Racing 11
11.    Squadra Revolutions 10
12.    North Racing 9
13.    Ritel Blinkers 8


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#2 17-10-2009 18:21:15

Yvonn. ( L')
Gebruikers
Van: Rotterdam
Geregistreerd: 02-07-2008
Posts: 45
Website

Re: Verslag en uitslag MKS race 9 Hezemans Eindhoven 11-10-09

Het was YJ Racing ,
Was een leuk weekend !
En een leuk verslag !

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices