#1 19-11-2009 16:10:02

Edgar
Moderator
Geregistreerd: 18-05-2008
Posts: 43

Verslag en uitslag ARKC 11 Traxx-Uden

Door:  Edgar Dobbelsteen


Zenuwslopende race om het podium
Op zondag 15 november 2009 werd de op een na laatste ARKC race van 2009 gereden bij TRAXX in Uden. Het kampioenschap kon nog alle kanten op al waren er slechts twee teams die nog kans maakten op de titel. Mechanica was al jaren onverslaanbaar, maar zelden hadden ze zo’n sterke concurrentie. Op hun thuisbaan konden ze de beslissing gaan maken al hadden ze hier net zoveel voordeel als Tech Blue – COR Racing dat ook regelmatig in Uden te vinden is.

Met vijftien teams was het volle bak in Uden. Op deze baan was dit aantal het maximum, maar de race werd er alles behalve minder spannend op.

De kwalificatie gaf hoop op een mooi gevecht tussen de titelkandidaten. Mechanica pakte de pole-position voor Tech Blue. Nog knapper was de derde plaats van RMK. Het team pakte met beide handen de laatste mogelijkheid vast om Supreme Racing van de titel bij de zwaargewichten af te houden en de titel te prolongeren die men vorig jaar behaald had.
De kwalificatie leverde verder weinig verrassingen op behalve dan de dertiende plaats van JSM. Een plaats waar het team absoluut niet thuis hoort.

Na de rollende start kon het team van Mechanica het team van Tech Blue niet direct afschudden, maar uiteindelijk lukte het toch om een gaatje te slaan. De rest van het veld volgde op afstand.

Na de eerste reeks wissels drong Roma Racing aan bij Qurius 1 dat erg goed verdedigde en meerdere inhaalpogingen wist af te houden. De manier waarop dit gebeurde was niet altijd even netjes en zowel Roma als Qurius 1 deelde daarbij een tik uit. Gevolg van de verdedigende rijstijl van Qurius 1, was dat de snelheid een stuk lager lag en alle teams die dichterbij kwamen werden opgehouden. Hierdoor kwamen de teams Tech Blue racing, B&N Polen – Henries Place en RN Racing in de verdrukking. B&N Polen kwam daarbij achterstevoren te staan door een aanraking met RN Racing en verloor belangrijke meters. Tech Blue was mede daardoor de aansluiting op Mechanica kwijtgeraakt, dat inmiddels een flinke voorsprong had opgebouwd.

Verderop in het veld was er ook nog volop strijd.  Onder andere tussen FeJo Racing en Jeelio.com, voorheen bekend als Qtox 1. FeJo wist Jeelio.com te passeren en zo een plekje naar voren op te schuiven.

Tijdens de tweede wisselperiode kwam Tech Blue weer in het gedrang met wat achterblijvers en viel het team terug naar plaats vijf. RMK, dat kortstondig buiten de top drie had gereden, kwam daardoor terug op de derde plaats. Voor RMK reed Primera racing dat inmiddels heel knap op was geklommen naar plaats twee, nadat men als vierde gestart was deze race.
JSM leek als een diesel langzaam op gang te komen en verschalkte Roma Racing op de twaalfde plaats, waarna JSM onderweg kon naar plaats elf.

B&N Polen – Henries place was weer opgeklommen naar de vijfde plaats en zat op de bumper van Supreme. In deze strijd kwamen de teams achterligger 3DVCN tegen, dat per ongeluk B&N Polen achterstevoren tikte. Hierdoor kreeg Supreme even lucht, maar dat duurde niet lang. Het erg sterk rijdende B&N Polen team, kwam rap terug en haalde Supreme in, waarna het op weg kon naar de derde plaats.

JSM Racing was ondertussen Qurius 1 op de elfde plaats genaderd en kwam er direct aan voorbij. En terwijl FeJo racing en Qtox 2 bumper aan bumper streden om de achtste positie werd, het naar plaats zeven teruggevallen, Tech Blue Racing nogmaals gelapt door koploper Mechanica dat daarmee twee ronden voorsprong pakte op hun titelconcurrent.

In de vierde stint van de race vond B&N Polen aansluiting bij RMK en niet heel veel ronden later ging B&N op een keurige manier het team van RMK aan de binnenzijde voorbij en pakte daarmee de derde plaats. Primera lag nog steeds tweede, maar was inmiddels ook op twee ronden gezet door Mechanica.
Supreme had het deze stint een stuk moeilijker en wist RN Racing nog net achter zich te houden voor dat ze moesten wisselen. RN kwam na de reeks wissels gunstiger de baan op en pakte alsnog de vijfde plaats. Tech Blue naderde Supreme eveneens tot op enkele centimeters en verwees het team naar de zevende positie door eraan voorbij te gaan.

In de stint erna was 3DVCN Voetcentrum Nederland het eerste en uiteindelijk ook enige team dat tijdens de race met een aantoonbaar technisch defect kwam wisselen. Een slappe achterband maakte deze wissel noodzakelijk. Desondanks verdient TRAXX een compliment voor de betrouwbaarheid van de karts deze race. Er waren dan een aantal karts die wat minder snelheid hadden, uitvallen kost echter meer tijd. En dus hadden ze het prima voor elkaar. Door de vijf verplichte kartwissels draagt elk team de lasten en lusten.  En dat maakte deze race er alleen maar spannender op.

RN racing kwam in de,op een na laatste wisselperiode te vroeg binnen en verloor daarmee kostbare seconden. Toch wist het team langzaamaan naar RMK toe te kruipen. Toen RN Racing er eenmaal was, kwam het team er snel voorbij en pakte daarmee de vierde positie.
Verder achterin het veld, was JSM opgeklommen naar plaats 10 en zat het team op de bumper van Jeelio.com. JSM kwam er wel erg makkelijk aan voorbij en het leek er op alsof team Jeelio.com niet doorhad dat het om positie ging.

Vlak voor de laatste wisselperiode zat RN Racing vlak achter B&N Polen – Henries place, dat zich echter goed wist te verdedigen en de derde plaats vast hield tot de wissel. Primera racing lag nog steeds tweede en kwam weer terug in dezelfde ronde als Mechanica door aan dat team voorbij te gaan.

Het laatste halfuur werd ongekend spannend. RN wist na de wissel voor B&N Polen de baan op te komen. Dat laatstgenoemde team kreeg daarna Tech Blue vlak achter zich. Bij het inhalen van achterblijver FeJo, wilde Tech Blue binnendoor voorbij aan B&N Polen – Henries Place. Daarbij tikte Tech Blue het team achterstevoren. Het leverde een stop&go op, maar Henries Place was daar niet mee geholpen en viel terug naar plaats zes. Achter hen ontstond langzaam een interessant positiegevecht. Jeelio.com was aangesloten bij Supreme dat op plaats acht lag. Ook FeJo kwam daarbij en met drie teams liepen ze in op plaats zeven, op dat moment bezet door Qtox2. Ook Primera racing, op plaats twee, kwam daar tussen te rijden, wat de strijd nog moeilijker maakte. In deze drukte wist Supreme voorbij te komen aan Qtox 2, dat vervolgens de andere teams ophield. FeJo wist er desondanks voorbij te komen en zette zich in om bij Supreme te komen.

Het laatste kwartier werd helemaal zenuwslopend. Primera had de achterstand van twee ronden, die men eerder had, inmiddels helemaal weggepoetst en reed op de bumper van Mechanica dat daardoor alle zeilen bij moest zetten om de eerste plaats vast te houden. Daarachter was Tech Blue aangesloten bij RN Racing om plaats drie.
FeJo zat inmiddels op de bumper van Supreme om een positie en JSM had Qurius1 achter zich om plaats elf.

In de strijd om de derde plaats ging RN Racing voorbij aan achterblijver FeJo, dat zoals gezegd ook in gevecht was om positie. De ruimte die daardoor ontstond was genoeg voor Tech Blue Racing, dat geen moment twijfelde en ertussendoor ging en daarmee de derde plaats pakte. Teleurstelling voor RN Racing dat van het gezicht van Nick afdroop na de race. Deze instelling, zijn gedrevenheid in deze sport en zijn talent, leverde hem wel de aanmoedigingsprijs op. Jongens waar we in de toekomst rekening mee moeten gaan houden. De training die ze krijgen begint duidelijk zijn vruchten af te werpen.

De strijd was echter nog niet voorbij. Mechanica wist de aanval van Primera te pareren, behield de eerste plaats en sleepte daarmee tevens het algemeen kampioenschap binnen. Een dolblije Pim Speelman pakte daarmee zijn eerste kampioenschap samen met vaste waarde van het team Jorg Aldenhuijsen. Mechanica blijft daarmee ongeslagen sinds het ontstaan van de ARKC, ondanks wederom een andere samenstelling. Terwijl alle ogen op hun gericht waren, was Qurius1 aan JSM voorbij gekomen. De afstand tussen beide teams was echter wel erg groot, dus kon vermoed worden dat dit niet heel netjes was gegaan.  Het was echter buiten het oog van de wedstrijdleiding gebeurd. Reden te meer om een compliment te geven aan de ‘fairplay’ van Qurius1 dat zich zelf kwam melden en aangaf dat ze een plaats terug gezet moesten worden, omdat ze niet zo netjes ingehaald hadden. Iets wat we niet zo vaak zien, maar wel aangeeft waar het om gaat. Racen waarbij je respect houdt voor je tegenstander.

Rijder van de dag werd Kevin Schop van RMK. Hij had duidelijk wat mindere karts tijdens zijn stints, aangezien hij normaal gesproken niet onderdoet voor zijn teamgenoten en even snel is. Hij liet echter zien goed vooruit te kunnen kijken en te rekenen, ging daardoor niet vol in verdediging bij positie gevechten en wist dat hij beter zo min mogelijk tijd kon verliezen. Mede daardoor leverde dit zijn team een vijfde plaats algemeen en een eerste plaats bij de zwaargewichten op. Een super prestatie! De titel in het zwaargewichten klassement moest men afstaan aan Supreme, kampioen 2009 bij de zwaargewichten. Zij werden tweede bij de zwaargewichten deze race en zevende algemeen. FeJo Racing pakte met de negende plaats algemeen, de derde plaats in de zwaargewichten klasse en tevens in het kampioenschap.

De kampioenen zijn dus bekend, maar de strijd om de derde plaats in het algemene kampioenschap is nog helemaal open. We kijken dan ook uit naar een mooi slotstuk in Nijverdal op 13 december 2009.

Uitslag:

1.    Mechanica – Racelijn.nl (+ snelste tijd 40,04) KAMPIOEN 2009 31
2.    Primera Racing 26
3.    Tech Blue – Cor racing 23
4.    RN Racing 21
5.    RMK Racing (ZG 1) 19 30
6.    B&N Polen – Henries Place 17
7.    Supreme Racing (ZG 2) KAMPIOEN ZG 2009 15 26
8.    Jeelio.com – Jouwbalkon.com 13
9.    FeJo Racing (ZG 3) 12 23
10.    Q-tox 2 11
11.    JSM Racing 10
12.    Qurius 1 (ZG 4) 9 21
13.    Roma Racing (ZG 5) 8 19
14.    Qurius 2 (ZG 6) 7 17
15.    3DVCN Voetcentrum Nederland (ZG 7) 6 15

Laatst bewerkt door Edgar (19-11-2009 16:28:36)


The bullshit stops, when the checked flag drops!

To finish first, you first have to finish.

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices