#1 25-06-2010 15:16:24

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag MKS race 6 Uden 13-06-10

cpoint.jpg

mks.jpg


Verslag MKS race 6 TRAXX Uden 13-06-10

Op zondag 13 juni 2010 gingen we voor race 6 in de Master Kart Series (MKS), Formula 1 of Indoor Karting naar Traxx Party en Kart Centrum in Uden.

Traxx heeft een van de meest uitdagende banen in Nederland. Lijkt eenvoudig, maar het blijkt o zo moeilijk de baan op en top te leren kennen. Dat weten de teams. Een juiste training en goede afstelling zoeken is dan ook van belang.

Vandaag waren het de jongens van ARKC team RMK Racing die via de huurkart van de organisatie voor het eerst aan de MKS deelnamen en vol verwachting naar Uden waren gekomen. Ze zouden aardig de ogen op zich gericht weten te krijgen.

We wisten al dat de MKS ondertussen de serie is waar racing het meest close te noemen is, maar wat we vandaag mee maakten was nagenoeg ongelooflijk. Maar uiteindelijk wel waar.

De vrije training was al de voorbode van close racing, want de eerste vijf teams zaten binnen tweetiende seconde. Maar de kwalificatie sloeg alles wat dat betreft.

We gingen met dertien teams de kwalificatie in. In Q1 was het Primera dat via 37,85 sec. de beste tijd reed. Drie teams vielen er af; MM Racing kwam 4/100 sec. te kort op Ritel om zich te plaatsen en mocht samen met Q-Tox/Antwerp Karting en RREM Racing de gang naar de pitstraat maken.

Q2 was voor Racelijn.nl/Mechanica in 37,67 sec., het tempo ging dus al omhoog.
Nu waren het vijf teams die de pitstraat op mocht zoeken; KCR/Fencer.nl; Van Grinsven Scooters;PDB Racing;RMK Racing;Ritel. Waarbij KCR een tiende tekort kwam op nummer 5, C1000.
RMK deed het hier al voortreffelijk via een door Marco de Jong gerealiseerde negende kwalificatietijd.

Dan de strijd om de pole en het extra punt in Q3. En die zou heftig gaan worden.
Vijf minuten lang waren het vijf teams die vol voor die gewilde pole gingen. Lange tijd zag het er naar uit dat Primera en Racelijn.nl de beste papieren hadden. Ronde na ronde ging het om een honderste van een seconde.
Racelijn pakte in ronde 5 de beste tijd; 37,72 sec. In diezefde ronde pakte Primere de beste tijd 37,71 sec. En dan in de ronde erna, de allerlaatste ronde, pakt IKM de pole met [37,70 sec[/b]/
Nog nooit meegemaakt; Wat een thriller.

1. De eerste vijf teams binnen 14/100 sec.;
IKM 37,70
Primera 37,71
Racelijn.nl 37,72
Silverstone 37,82
C1000 37,84
2. De eerste drie teams binnen 2/100 sec !!!

De complete race van drie uur zou het vervolg worden van deze spannende kwalificatie. Gewoon niet normaal hoe dicht het veld bij elkaar ligt. Van meet af aan een lang lint van strijdende teams die elkaar opjoegen tot topprestaties.

Gedurende de eerste helft van de race maakten vijf teams zich licht los van de rest. Primera, Racelijn, Silverstone, IKM, je kunt de namen door elkaar husselen, zo vaak reed een van deze teams uit deze groep aan kop. Men gaf niets toe en bleef vol voor de overwinning gaan.

IKM weet een klein gaatje te slaan en Primera krijgt Racelijn op bezoek. Op de bumper zogezegd. Kevin den Ouden van Primera is berekenend en laat Jorg Aldenhuijsen van Racelijn voorbij gaan. Samen houden ze, al treintje rijdend, IKM goed in het zicht. Racelijn wordt sterker en sterker en loopt weg bij Primera en vindt de aansluiting bij IKM.
Het op gang komende Silverstone sluit aan bij Primera, maar Kevin heeft nog wat over en weet wat lucht te creeren tussen hem en Ralf van der Grift. Primera raakt de boarding, de benzineslang schiet los, waarna Primera de aan een touwtje rondgaande Silverstone en C1000 voorbij ziet komen.
KCR laat een klein gaatje, maar volgt super sterk. Direct gevolgd door Van Grinsven Scooters, (verrassend) RMK, Ritel en PDB Racing. In deze groep ziet men een top vijf klassering in het verschiet. De rijders gaan er nog eens recht voor zitten en de strijd wordt nog heviger.
Antwerp Karting/Q-Tox, MM Racing en RREM Racing sluiten de rijen, ook met strijd om iedere meter.

Aan kop gaat de strijd zich meer toespitsen tussen IKM en Racelijn.
Achter hen weet C1000 zich iets los te weken van Silverstone en weet Primera op haar beurt het gat naar Silverstone weer te dichten. Nu komt de training, week in week uit van de jongens van C1000, Primera en Racelijn naar voren. Ze kennen iedere meter asfalt op hun duimpje en willen vooral presteren op hun thuisbaan. Door deze vaststelling komt meteen ook een andere duidelijk naar voren: Zowel IKM als Silverstone hebben toprijders.

De andere teams willen we zeker niet te kort doen, want achter die top vijf was de strijd ook het aanzien meer dan waard. KCR dat de aansluiting volledig houdt en constant zicht houdt op de gewilde top 5 klassering en van Grinsven Scooters dat na Antwerpen nog iets recht te zetten had.
Ritel krijgt de nieuwe CRG in de vingers en bond de strijd aan met de snelle dames van PDB Racing. Yvonne Houffelaar en Annelien Boutens zijn ondanks hun jeugdige leeftijd bijna ervaren rijders te noemen. En het moet gezegd, wij hebben een zwak voor ze. Ze gingen er vol tegenaan om te laten zijn dat zij het snellere team uit Zeeland zijn.
Daar tussen reden, alsof ze nooit anders hadden gedaan, de mannen van RMK Racing. Zichtbaar genoten ze van hun eerste race in de MKS. Wat gingen ze hard en wat genoten wij weer van hen.
Ze reden brutaal richting top vijf, om uiteindelijk op de zesde plaats te eindigen. Wie had dat ooit gedacht. En het feestje werd nog groter voor hen toen helemaal terecht Marco de Jong tot rijders van de dag werd uitgeroepen. Hulde.

Gaandeweg de race werd duidelijk dat de overwinning door IKM en Racelijn.nl beslist zou worden.
Achter hen C1000 riant op drie. Alhoewel, riant, Primera had de eindsprint ingezet en kwam dichterbij. Reden voor Brian en Nick om nog een tandje bij te zetten.
Primera komt na de beslissende wissel juist voor Silverstone de baan op, wat beslissend lijkt. Echter niets blijkt minder waar te zijn en in een zinderende eindfase weet Silverstone de derde plek op het podium te pakken.
En C1000 dan zul je je afvragen. Druk rekenend hoeveel gewicht er mee genomen moet worden maakt de begeleiding een rekenfoutje. Klein, maar met grote gevolgen. Tot ieders grote schrik komt het team bij de vijfde wissel en daarmee gepaard gaande weging vijf kilo te kort. Ongeloof, weging, nog een keer weging, maar de weegschaal is onverbiddelijk. Te licht, twee minuten penalty. Enorme teleurstelling bij het zo goed presterende team, weg podiumplaats. Uiteindelijk finisht het team als achtste. Een teleurstelling, maar ook belangrijke ervaring rijker. Dit overkomt hen niet nogmaals.

Alle ogen zijn in de slotfase op de koplopers IKM en Racelijn.nl gericht. Voor IKM Stefan Bosters, voor Racelijn.nl Pim Speelman. Pim is sneller, sluit aan bij Stefan. Pim verschalkt Stefan, waarna deze terug slaat. Pim zet alles op alles en via een weergaloze actie pakt hij Stefan, loopt licht weg en nadert Ellen Adriaanse van Ritel. Ellen krijgt van het team door ruimte te maken, wil dit over twee bochten doen, wijkt naar een kant uit waar Pim op dat moment zit, met een incident als gevolg. Stefan er omheen, Pim overstuur, de jacht kan opnieuw beginnen, en Ellen met een penalty aan de broek. Ziehier een heftig moment in notendop.  Pim dicht het gat opnieuw. En net op het moment van een gele vlag situatie elders op de baan weet hij Stefan in de allerlaatste ronde te passeren. De strijd van de mannen deed ons denken aan hun strijd vorig jaar in de regen op Oldenzaal. Toen was Stefan de sterkere, nu was het Pim. Stefan was niet helemaal blij met de actie, maar kon tevreden terugzien op een heel sterke prestatie. En deed dit uiteindelijk met zichtbaar genoegen.

Nadat de race was afgelopen en er voor de laatste keer gewogen werd, bleek ook PDB te licht. De behaalde tiende plaats werd door de twee minuten straf uiteindelijk een elfde plaats in de definitieve eindstand.

MM Racing eindigde wederom na pech als twaalfde, terwijl RREM Racing ook al met pech uitgevallen de laatste plaats voor haar rekening nam.

De snelste ronde was voor Racelijn.nl in 37,14 sec.
Ook in de snelste tijden lagen de teams erg dicht bij elkaar, met in dezelfde tijd op twee en drie IKM en C1000 in 37,26 sec., Silverstone met 37,34 sec. en Primera met 37,36 sec.
En dat gereden met twee kartmerken CRG en Spirit.

En dat tref je nergens.

De volgende race zal na het zomerreces plaats vinden op de outdoorbaan van Antwerp Karting in Antwerpen. We hebben er zin in.

Meer weten over dit spannendste teamkampioenschap in Nederland: www.masterkartseries.nl en www.kartlife.nl voorzien je van de nodige informatie.

De eindstand race 5 MKS Uden:

1. Racelijn.nl-Mechanica        31 SR
2. IKM                    27 POLE
3. Silverstone Kart Team        23
4. Primera-Videoland            21
5. KCR-Fencer.nl            19
6. RMK Racing                17
7. Van Grinsven Scooters        15
8. C1000-RN Racing            13
9. Ritel                    12
10. QTox-Antwerp Karting        11
11. PDB Racing            10
12. MM Racing                  9
13. RREM Racing              8


C.point Racewear, Made to Win

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices