Je bent niet ingelogd.
Antwerp Karting
ARKC race 5 Antwerp Karting 03-05-09
Verslag door Edgar Dobbelsteen.
Outdoorrace Antwerp Karting, dus starten met de Belgische vlag
Zondag 3 mei mochten de ARKC teams op het outdoor circuit in Antwerpen hun krachten meten. Met 16 deelnemende teams was het volle bak op deze buitenbaan. Altijd bijzonder een buitenrace, omdat ook het weer een rol speelt. Vertrokken vanuit Nederland scheen de zon, maar de wolken en de voorspelling van buienradar gaven geen garantie op een droge race. Dat bleek al voor de start van de kwalificatie toen er slechts enkele druppels uit de lucht kwamen vallen.
Of het aan die paar druppels lag of niet, de kwalificatie-uitslag was op zijn minst verrassend te noemen. Niet zo zeer voor de pole-position, waar één van de voornaamste titelkandidaten Tech Blue COR Racing beslag op legde, maar wel voor de plaatsen daarachter. Q-Tox 2 wist de tweede plaats te pakken voor JSM Racing, Finntax, Roma Racing en Supreme. Eveneens opmerkelijk was de knappe zevende startpositie van 3D VCN. Racelijn.nl moest genoegen nemen met een 13e startpositie voor de beide teams van Qurius en RMK dat achteraan moest starten door een technisch matige kart. In overleg met de wedstrijdleiding en het personeel van kartbaan Antwerpen mocht men van kart wisselen voor het einde van de kwalificatie.
Wie eindigt voor wie? Finntax en Team Racing in conclaaf
De start bij buitenraces is ook altijd bijzonder, omdat er vanuit stilstand gestart wordt. Daarnaast liggen de startplaatsen in Antwerpen zo dicht op elkaar dat de rijders erg scherp moesten zijn bij de start die bepaald werd door het zwaaien van de Belgische vlag. Desondanks vonden er geen problemen plaats, al was het dringen in de eerste bocht, wat ook weer de charmes van het racen had.
Meteen in de eerste fase van de race wist JSM de eerste positie te pakken en een klein gat te slaan. Tech Blue Cor Racing en Q-Tox 2 bleven daarentegen bumper aan bumper rijden en konden slechts volgen.
De beste start van de race werd echter gemaakt door RMK Racing dat liet zien niet in de achterste regionen thuis te horen. Men won 4 tot 5 plaatsen in de eerste rondes van de 3 uur durende race.
Tot aan de eerste wissels veranderde er weinig. Ook de 16, speciaal voor de wedstrijd geprepareerde, wedstrijd huurkarts hielden het prima vol. Tot vlak na de tweede wissel. In deze derde stint gaf Team Racing aan problemen te hebben met de kart. Na de reguliere wisselperiode kreeg men de gelegenheid om deze kart te wisselen. Daar bleef het echter niet bij voor Team Racing. Vlak voordat men binnen werd gehaald voor de volgende wissel begaf de gaskabel het. Frustratie was van het gezicht van de rijder af te lezen. Begrijpelijk natuurlijk al is technische pech een risico van deze sport. De wedstrijdleiding kon het team enigszins tegemoetkomen door ze meteen de wisselperiode uit te laten voeren en het team met de kart die daarvoor klaar stond verder te laten rijden. Dat scheelde dan in ieder geval weer een rondje met een koude reserve kart. Desalniettemin kon daarmee niet worden voorkomen dat het team op een teleurstellende 15e plaats eindigde met vlak voor hun Qurius 2.
Constante strijd bij de ZG, hier Supreme nog voor latere winnaars FeJo
Wat verder in de race opviel was dat er een aantal teams gestaag naar voren aan het rijden waren. Een van die teams was Racelijn.nl-Mechanica. Even leek het erop dat ze voor het eerst in lange tijd het podium niet zouden halen, maar zoals gewoonlijk bleek ook nu weer dat men in staat was het podium te bereiken. Uiteindelijk zou men zelfs naar een overtuigende tweede plaats rijden. Daarachter was het een boeiend gevecht om de derde plaats. B&N Polen/Henries Place reed gedurende de tweede helft van de race constant in de top vijf. Daarbij was opmerkelijk hoe beide coureurs zich wisten te hervatten na een tegenslag. Voor de laatste wissel was het Paul, liggend op een derde positie, die achterstevoren werd geduwd door een team dat niet met hem in positiegevecht was. Hij reageerde volwassen door zich te hervatten en weer aansluiting te vinden. Zijn teamgenoot Jorg reed vervolgens de laatste stint en reed lange tijd op plaats drie. Achter hem sloten echter steeds meer teams aan. Q-Tox, JSM, FEJO Racing en Supreme waren allen in gevecht gewikkeld om die derde plaats. Met nog 15 minuten op de klok kon Jorg niet langer weerstand bieden en zag één voor één de teams aan zich voorbij gaan. Hij bleef echter vechten voor elke plaats. Het was daarom erg mooi om zijn opgeheven vuist te zien toen hij afgevlagd werd op de zevende plaats nadat hij Roma Racing achter zich had weten te houden.
Topfoto, Pascal Meijer (JSM) voor Paul Broekmeulen (B&N Polen-HP)
De strijd om de derde plaats bleef boeiend nadat B&N Polen/Henries Place gepasseerd was. FEJO Racing was uiteindelijk het team dat deze slag won en pakte daarmee ook de eerste plaats bij de zwaargewichten. Supreme Racing eindigde daarachter op de vierde plaats, luttele seconden voor Q-Tox Racing, maar werd daarmee wel tweede bij de zwaargewichten. JSM completeerde de top vijf en liet deze race wederom zien bij de vaste toppers te horen.
Sterk gereden door Fejo, eerste winst bij ZG, Joop hier voor Yvonne Houffelaar
De top tien werd afgesloten door RMK dat, gezien de omstandigheden, een keurig resultaat boekte. Daarbuiten eindigde Finntax op de 11e plaats gevolgd door Qurius 1, gelegenheidsteam A15 Racing, en Qurius 2 dat mede door de pech van Team Racing twee teams achter zich had weten te houden. Het team van 3D VCN had de uitstekende kwalificatiepositie niet vast weten te houden en was deze race weer eens hekkensluiter. Mooi blijft de lach op de gezichten van de rijders van dit team. Ze gaan zichtbaar meer vooruit en beginnen al aan te kloppen bij de andere teams in de achterhoede.
Overtuigende winnaars waren Jeroen en Kevin van Tech Blue COR Racing. Kevin werd daarnaast ook nog als rijder van de dag gekozen. Door zijn houding en beheerste rijstijl reed hij een onopvallende race, toch was dit ons als wedstrijdleiding niet ontgaan. Juist die onopvallendheid toont zijn kwaliteiten. Sportiviteit is niet alleen een gebaar naar andere rijders, maar ook een stukje zelfredzaamheid zonder wapperende handjes als je achterliggers voorbij probeert te komen en een blauwe vlag wenst. Kevin toonde deze race deze zelfredzaamheid en straalde beheersing uit.
Winst voor Tech Blue-COR Racing, wat maken ze het spannend
Nu een aantal ARKC races verreden zijn, begint de verhouding tussen de teams steeds duidelijker te worden. Twee teams zijn duidelijk favoriet voor de titel, waaronder de huidige kampioen Mechanica dat het dit jaar vermoedelijk erg zwaar zal krijgen met Tech Blue COR Racing. Daarachter is nog alles mogelijk. Opvallend is in ieder geval dat steeds meer teams uit de zwaargewicht klasse zich in het gevecht om de derde plaats lijken te mengen.
We zijn daarom ook benieuwd of de volgende race in Middelburg ook zo interessant zal gaan verlopen. Deze zal verreden worden op 7 juni.
Podium Zwaargewicht competitie
Podium ARKC Totaal klassement
Uitslag
1. Tech Blue COR Racing (pole + snelste tijd) 31
2. Racelijn.nl-Mechanica 26
3. FEJO Racing 23 1 zg 30
4. Supreme Racing 21 2 zg 26
5. Q-tox 19
6. JSM Racing 17
7. BN Polen – Henries Place 15
8. Roma Racing 13 3 zg 23
9. Q-tox 2 Racing 12
10. RMK Racing 11 4 zg 21
11. Finntax Racing 10 5 zg 20
12. Qurius 1 9 6 zg 17
13. A15 Racing 8
14. Qurius 2 7 7 zg 15
15. Team Racing 6
16. 3D VCN 5 8 zg 13
Laatst bewerkt door Casper (20-05-2009 18:13:41)
C.point Racewear, Made to Win
Offline
Mooi verslag vd de race weer Casper,alleen wil ik toch ff vermelden dat de omstandigheden met de
beschikbaar gestelde Sodi-karts vd baan deze keer dik onder de maat was! Natuurlijk weet ik wel dat het een
technische sport is en dat karts kapot kunnen gaan tijdens een race,maar ook kwa verschil in tijden
zat er deze keer teveel verschil tussen.Nog maar ff nie te spreken over sommige teams die met huurkarts
de baan op werden gestuurd...MAAR we gaan er gewoon weer ff goed voor zitten in M'burg dus ik zie
iedereen wel weer daarzo"
greettzzz Paki (jsmracing)
One goal,one vision
Offline
Casper,
We hadden van Finntax Racing toch de snelste ronde bij de zwaar gewichten? dus extra puntje ??
gr mark
Finntax Racing
Laatst bewerkt door mark (20-05-2009 14:44:04)
Offline
Hoi Mark,
Klopt jullie hadden inderdaad de snelste tijd van de 75+ teams. Ik wist niet dat daar een punt bijhoorde en had het dus niet in de einduitslag vermeld bij het maken van het verslag.
Bij deze dus het antwoord aan Casper en de vraag of hij hier rekening mee kan houden bij het opmaken van de tussenstand op de ARKC site.
Gr. Edgar
The bullshit stops, when the checked flag drops!
To finish first, you first have to finish.
Offline
Zal ik zeker doen.
C.point Racewear, Made to Win
Offline