#1 28-09-2009 19:50:39

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Verslag en uitslag ARKC race 9 Antwerp Karting outdoor 27-09-09

cpoint.jpg
Racewear en Kart Incentives

arkc.jpg
All Round Kart Cup, het NK indoor racing voor teams


Geweldige ARKC strijd in Antwerpen

Verslag door Edgar Dobbelsteen.

Op zondag 27 september  2009 vond de negende ARKC race plaats op het outdoor circuit van Antwerpen, waar het voor deze baan geldende maximum aantal van 15 teams aan de start stond.
Ondanks de tijd van het jaar werden de teams en het publiek op een heerlijk zonnetje getrakteerd.

De race zou deels in het teken staan van de strijd aan kop van het ARKC totaalklassement, waarin Racelijn.nl-Mechanica WEL 1 punt voorsprong had op TechBlue-COR Racing.

In de kwalificatie was het team van Racelijn.nl-Mechanica met Jorg aan het stuur het snelst, knap gevolgd door JSM, Sander en Supreme, Tim op plaats drie.
B &N Polen – Henries Place behaalde de beste starplaats dit jaar en mocht van start gaan op plaats vier voor Tech Blue racing. RMK, Q-Tox, Q-Tox 2, RN Racing en Roma Racing bezetten in die volgorde de overige plaatsen in de top tien.

Na de start behield Mechanica de eerste positie gevolgd door JSM dat in eerste instantie het tempo leek bij te kunnen houden maar na een aantal ronden toch moest toezien hoe Mechanica langzaam maar zeker wat uitliep.
B&N Polen – Henries Place leek vast te zitten achter Supreme, haalde deze uiteindelijk in, maar werd niet veel later terug gepakt door Tim die deze dag weer een erg sterke race neerzette en zijn team daar een geweldige dienst mee bewees in de strijd om het ZG kampioenschap.

Achterin had FeJo een goede start, misschien zelfs wel een te goede start, gehad. Het team won een aantal plaatsen wat resulteerde in een mooie strijd met teams Q-Tox 2, RN Racing en Roma Racing. Daarbij wist Q-Tox 2 wat uit te lopen, al was dat maar voor korte tijd. Het team viel in dezelfde strijd, een aantal ronden later, terug tot achter Roma. Aanleiding was een tik van FeJo bij Q-Tox 2, maar dat gebeurde buiten het oog van de wedstrijdleiding en bleef dus onbestraft. Q-Tox 2 zou ondanks dit weer terugkomen tot voor FeJo voordat de eerste wissels bezig waren.

Helemaal achterin het veld reden de teams van Qurius motorsports 1 en 2, 3D VCN Voetcentrum Nederland en EDKA Motorsport. Laatstgenoemd team, met rijder Kai achter het stuur, wist snel Qurius 2 in te halen maar kon dat team niet direct afschudden. Remco Vos reed erg snel namens Qurius 2 en beet zich vast in Joop.

Tech Blue moest komen en zag kans om voorbij B&N te komen en sloot daarna aan op de bumper van Supreme. Kevin reed strak, heel strak en geroutineerd. Hij haalde ook Supreme team een aantal ronden later in, wat de derde plaats opleverde.
3D VCN werd inmiddels door een groep teams op een ronde gezet. RMK profiteerde daar optimaal van, door in het gedrang meteen een positie te pakken ten opzichte van Q-Tox.

RN Racing was het eerste team dat stuk ging en luidde daarbij wat technische onvolkomenheden in, zo zou later blijken.
De wisselperiode was inmiddels aangevangen en Mechanica had een flinke voorsprong opgebouwd. Tech Blue liep op hetzelfde moment in op JSM en profiteerde van het feit dat men langer door kon rijden tot aan de wissel. Dit bracht Tech Blue na de wissel op de tweede plaats achter Mechanica en voor JSM.
RMK was heel knap doorgeschoven naar de vijfde plaats.

Opvallend was de snelheid van Edgar van EDKA Motorsports. Hij was in rap tempo bezig de achterstand goed te maken en haalde in een bocht zelfs meerdere karts tegelijk in, die onderling een strijd voerden. Voor zijn wissel bracht dit zijn team op de negende positie.

RMK was net voor de derde wissel opgeklommen naar de vierde plaats en Supreme viel terug naar plaats zes.  Andere teams die een moeilijke stint kenden waren B&N en Q-Tox 2. Zij voerden een onderling gevecht, dat in het voordeel werd beslist van Q-Tox 2 met Annelien achter het stuur. In deze strijd verloor men beide echter twee plaatsen aan RN Racing en Roma racing. B&N zag buiten die twee teams ook EDKA en FeJo voorbij komen.

Vanaf dat punt overheersten bij een aantal teams wat technische problemen. Hoewel het leek dat de karts met bosjes uitvielen in het resterende deel van de wedstrijd, betrof het slechts twee karts. Deze werden echter nagekeken, gerepareerd en getest en keer op keer goed bevonden waardoor deze terugkwamen in de wisselcyclus. Helaas vond het personeel van de kartbaan de daadwerkelijke oorzaak pas later in de race. Desondanks mag opgemerkt worden dat onze zuiderburen erg hard werkten om de race tot een succesvol einde te brengen. Hulde hiervoor. Een aantal teams had echter al behoorlijke achterstand  opgelopen en zag een goede klassering aan hun neus voorbij gaan. Onder hen waren de teams van JSM en Q-Tox 2 die beiden meer dan vijf plaatsen verloren. Zij eindigden respectievelijk op een tiende en dertiende plaats. Elk nadeel is echter iemands voordeel in dit geval. En dus profiteerde een aantal teams optimaal van de technische pech. Onder andere Roma Racing kwam mede daardoor naar voren en zou de race eindigen op een keurige negende positie algemeen. Ik zeg mede omdat het anders afbreuk zou doen aan hun mooie prestatie, want ze reden sterk, dat moet gezegd.

Het huzarenstukje vond echter in de slotminuten van de race plaats. Niet voorin, daar was de strijd al beslist, maar wel rondom de zesde plaats. Daar waren EDKA Motorsports en FeJo in gevecht met elkaar en dat ging er heftig maar gelijkwaardig aan toe. Weliswaar werden er hier en daar wat tikjes uitgedeeld, waardoor FeJo terug moest wisselen met EDKA, maar voor de rest was het een heftige faire en mooie strijd. Een strijd die eveneens om de tweede plaats van het zwaargewichtenklassement ging. EDKA Motorsports besliste deze strijd in hun voordeel, maar rijder van de dag werd Ferry Diemel van FeJo. Hij zette een ijzersterke race neer en viel mooi aan bij EDKA. Benoemenswaardig en een verdiende eretitel voor Ferry dus.

Mechanica won soeverein de wedstrijd en zette de nummer twee zelfs nog op een ronde. De snelste tijd was echter heel knap voor de jongens van B&N Polen – Henries Place. Dat team begint langzaamaan een vaste waarde te vormen in de top vijf. Deze race reed men knap terug naar de vijfde plaats, nadat het team eerder dus een aantal plaatsen terug gevallen was. De vierde plaats was net te ver weg al liep men wel in. Deze plaats werd uiteindelijk bezet door Q-Tox.

De volgende race vind plaats op de kartbaan in Enschede. De eerste keer dat een ARKC daar zal plaatsvinden. De datum voor deze race staat gepland op 25 oktober 2009.

Uitslag:
1.    Mechanica (vanaf Pole Position) 30
2.    Tech Blue    26
3.    Supreme Racing (ZG1 + snelste ronde ZG)    23    ZG 31
4.    Q-Tox    21
5.    B&N Polen – Henries Place (+ snelste ronde algemeen)    20
6.    EDKA Motorsports (ZG2)    17    ZG 26
7.    FeJo Racing (ZG3)    15    ZG 23
8.    RMK Racing (ZG4)    13    ZG 21
9.    Roma Racing (ZG5)    12    ZG 19
10.    JSM Racing    11
11.    RN Racing    10
12.    Qurius 1 (ZG6)    9    ZG 17
13.    Q-Tox 2    8
14.    Qurius 2 (ZG7)    7    ZG 15
15.    3D VCN Voetcentrum Nederland (ZG8)    6    ZG 13


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#2 28-09-2009 22:21:15

kaihard
Gebruikers
Van: Utrecht/ baan: Maarssen
Geregistreerd: 09-06-2008
Posts: 136
Website

Re: Verslag en uitslag ARKC race 9 Antwerp Karting outdoor 27-09-09

casper erg mooi verslag,
maar het niet alleen uitvallen van de karts kwam tot een irritatie van de rijders,
maar ook het drastische verschil van enkele karts, en het in gebruik nemen van een gewone huurkart tussen de race karts was ongelooflijk.
dat er gewoon karts bij zaten die 43,5 reden op zn snelst, waar in zelfs de snelste der circuit niet meer dan een 43,1 uit weten te persen

tuurlijk was het baanpersoneel absoluut goed bezig met wissels etc.dat moeten we niet vergeten.
maar alsnog.

mvgr


Seize every moment...

Offline

#3 29-09-2009 08:26:51

Casper
Gebruikers
Geregistreerd: 02-05-2008
Posts: 2,176

Re: Verslag en uitslag ARKC race 9 Antwerp Karting outdoor 27-09-09

Verschillen we toch over van mening, zo drastisch als jij het verwoordt was het verschil in karts niet. Hiermee doe je m.i. de mannen in Antwerpen duidelijk te kort.
We rijden in de ARKC niet voor niets met zes karts per team in een race. De juiste verhoudingen in sterkte tussen de teams komen daardoor altijd weer naar voren. We nivelleren de verschillen in karts door de kartwissels aardig.
Dat er twee karts problemen hadden wat uiteindelijk in de brandstoftoevoer bleek te zitten moet je incalculeren. Dat hoort bij racing. Niet prettig voor de teams die het overkomt, maar niet te voorkomen.
Bleven er vijftien min of meer gelijkwaardige karts over, waar verder geen problemen mee waren. 
De kart die 10 minuten is ingezet was een van tevoren gecheckte kart die gelijkwaardig was aan de gemiddelde Sodi, geen probleem lijkt me in een periode dat de twee andere karts werden nagekeken. Het is een duidelijke keuze geweest tussen een team de race niet meer voort kunnen laten zetten (wat de bedoeling al helemaal niet kan zijn) of een reservekart inzetten die niet verkeerd is. De keus was niet moeilijk voor ons.
Juist de teams die incalculeren dat je tussen de zes karts altijd een betere en een mindere kunt treffen hoor je niet. Gewoon sneller racen met de mindere kart dan je tegenstander is hier het motto. Dan win je ook. Zie de top drie in de uitslag, die ook zes betere en mindere karts hebben gehad. Jorg en Pim bijvoorbeeld troffen evenals Jeroen en Kevin een van de mindere karts, hoor je niet, blijven racen en winnen wel de race.


C.point Racewear, Made to Win

Offline

#4 29-09-2009 09:31:30

Mike
Gebruikers
Van: IJmuiden
Geregistreerd: 15-05-2008
Posts: 138
Website

Re: Verslag en uitslag ARKC race 9 Antwerp Karting outdoor 27-09-09

Wij weten als geen ander bij JSM Racing dat het een mechanische sport is, maar als je in 1 stint een kart krijgt die onwillig is deze wisselt voor een kart die na een kleine 50 meter tot 3 keer toe stil valt (wat niet als een verrassing kwam voor het personeel aangezien deze kart dit ook al bij het team voor ons had vertoond) en dan de pits weer in rijdt om vervolgens wederom de onwillige kart mee te krijgen gaan er toch wel wat twijfels ontstaan..

Uiteraard hebben de mannen van Antwerp Karting hun uiterste best gedaan, maar we racen om plezier te maken en dan zijn dit soort situaties altijd weer erg zuur.


Nulla Tenaci Invia Est Via..

Offline

#5 29-09-2009 11:05:17

kaihard
Gebruikers
Van: Utrecht/ baan: Maarssen
Geregistreerd: 09-06-2008
Posts: 136
Website

Re: Verslag en uitslag ARKC race 9 Antwerp Karting outdoor 27-09-09

casper
dit was geen aanval of verdere,
wij kwamen uiteindelijk ook op plaats 6, en ons zie je niet met boze of teleurgestelde gezichten.
ik wou dit alleen even kwijt;)

maar net zoals de vorige keer, zoals k al zei. ze hebben wel hun best gedaan, dat is wel weer een plus!
en oke als er een kart langzamer is,
een endurance race moet je rekenen & voor je uit kijken.

het is zoals mike het al zegt, een mechanische sport, maar sommige dingen zijn net even te zuur.
de karts waren wel beter dan de vorige wedstrijd van antwerpen!!

grzz


Seize every moment...

Offline

#6 01-10-2009 19:24:21

RMK marco
Gebruikers
Van: Capelle a/d IJssel
Geregistreerd: 06-05-2008
Posts: 194
Website

Re: Verslag en uitslag ARKC race 9 Antwerp Karting outdoor 27-09-09

Voor foto's van de race in Antwerpen kan je weer terecht op  www.rmkracing.nl, aan de video wordt nog gewerkt op dit moment...

Mocht iemand één of meerdere foto's in groter formaat willen, stuur dan een mailtje naar kevin@rmkracing.nl

Offline

#7 02-10-2009 08:06:54

Mike
Gebruikers
Van: IJmuiden
Geregistreerd: 15-05-2008
Posts: 138
Website

Re: Verslag en uitslag ARKC race 9 Antwerp Karting outdoor 27-09-09

Ook op jsmracing.nl staan de foto's van Antwerpen weer online..

Laatst bewerkt door Mike (02-10-2009 08:14:59)


Nulla Tenaci Invia Est Via..

Offline

Forum footer

© Copyright 2024. Powered by Qbixx | Webservices